בְּהַעֲלֹתְךָדרך השם בסוד האותיות

בהעלותך דרך השם בסוד האותיות

בְּהַעֲלֹתְךָדרך השם בסוד האותיות

בְּהַעֲלֹתְךָ דרך השם בסוד האותיות - הצופן לחיים

שיעור בערבות הדדית

מגלות להתגלות האמונה

אלי אליזה לנדאו

בְּהַעֲלֹתְךָדרך השם בסוד האותיות – הצופן לחיים

הרוח במנורה כמו רוח האמונה מכבה אש קטנה ומעצימה אש גדולה

פרשת 'בהעלותך' ממשיכה את פרשת 'נשא' – התעלות והתרוממות בקדושה
למה נאמר בהעלותך, ולא בהדליקך את הנרות? הרי נרות מדליקים.

איך מעלים את הנרות אל מול פני המנורה?
בהדלקת נר, אין אור אחד עדיף על משנהו.
אך העלאה, היא מאוד אישית, כל אחד אמור להעלות את האור שלו
ככל שעולים גבוה יותר כך האור נראה למרחקים.
ככל שמעלים את האור, החושך נעלם,
כך צריך כל אדם לקחת נקודות אור של אושר ולהאיר אותם, להעצים אותם, לראות אותם אל מול פניו

7 הנרות במנורה הם משל לנשמה המאירה את האדם
ומשל לעם ישראל – להיות אור לגויים – מאירים את אומות העולם.
כולם בנויים משלושה חלקים – נשמה, רוח, נפש
נ-נשמה – מח, ראש – ובעם ישראל – כהן
ר-רוח – לב – בעם ישראל – לוי
נ-נפש – גוף – בעם – ישראל

הבעש"ט מפרש, כל נר במנורה הוא ספירה המאירה בגוף וב-7 פתחים בפנים:
זוגות עיניים לראות בעין טובה
זוג אזניים לשמוע לכף זכות
זוג נחיריים – לרוחניות ולאורך רוח
ופה אחד להזנה בריאה ודיבורים נאים הרחק מלשון הרע.
בְּהַעֲלֹתְךָ, בהתעלותך מעל התאוות הגשמיות שיש במראה עיניים, ריחות, שמיעה ודיבורים מיותרים אז יאירו שבעת הנרות במנורה בשלמות.

המנורה עשויה מקשה אחת וממנה מתפצלים כל הקנים.
כל נר במנורה הוא יום בשבוע ופני המנורה מרמז לאור שבת קודש שהיא מאירה את כל שבעת הימים. כך גם ישראל אמורים להיות מנורה העשויה מקשה אחת מלוכדים ומגובשים .

בְּהַעֲלֹתְךָ, למענך ולמען כולם – שיעור בערבות הדדית.
מאז שחרב בית המקדש, אין כהנים בעבודתם, כל אחד אמור לכהן את חייו ככהן גדול, כל אחד צריך למצוא בנפשו את המנורה – לדעת להעלות את האור בתוכו ומתוכו יושפע שפע אור לסביבה ולעולם כולו.

להדליק מאורו לחברו – להדליק אין פירושו להפחית מאורו.
מאירים אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה.
כולנו ערבים זה לזה, כמו בחוק הכלים השלובים, כשאחד עולה הוא מעלה איתו את כולם ולהיפך, להוריד את כולם.

שני חטאים שבמחשבה ערערו את אמונתם: חטא המִתְאֹנְנִים רַע וחטא שהִתְאַוּוּ תַּאֲוָה לבשר. אש התאווה 'בערה' בהם בכמיהה ובגעגוע לבשר.
המילה 'בשר' משמשת כתחליף למילה 'אדם'.
מפרשים מייחסים את התאווה שהעם הביע, כבערת אש התאוות ליצר המתבטאת ב-"תאוות בשרים", תאווה גשמית שאיננה מוצאת את ביטויה נשארת להתאונן בבערת היצרים.

צופן אותיות רעב-בער-עבר-ערב משתלשלים מאותו שורש ומראים על הקשר המהותי המתקיים ביניהם בבערת היצרים. זה רק עניין של אמונה לעשות את ההתמרה, מבערת אש תאוות בשרים, לבערת הנרות במנורה, בערבות הדדית מתוך מעורבות.

מגלות להתגלות האמונה
גלות מצרים משולה להריון ויציאת מצרים, לידה, היציאה מהרחם דרך המיצר הצר לאויר העולם.
האלוקות נושאת אותנו בחיקה ואנו יונקים ישירות משדיה את ה-'מן' שנקרא בשם 'לחם אבירים', משום שהיה נספג ב-'איברים' ולא נתעוררו ממנו כל תאוות.
ומ-משה יונקים את האמונה.

אמונה היא ידיעה פנימית עמוקה שאין לה הסבר, היא מעל הדעת.
שורש המילה אמונה הוא א.ם. כמו אותה ידיעה ודאית ועמוקה שיש לתינוק הנותן אמון מלא באמו שיקבל די צרכו בכל הנקה.
כך המן היתה בו מידה מדויקת כחלב אם העשיר במרכיבי מזון חיוניים, ומספק את כל צרכיו התזונתיים של הולד.

מתוך חשכת הגלות פרטית, מתגלה עוצמת האמונה לצאת לגאולה.
לסלול את הדרך לעלות אל הארץ המובטחת – בחינת הנקודה הגבוהה שכל אחד אמור לשאוף להגיע אליה מבחינה רוחנית.

הדרך אל הארץ המובטחת רצופה משברי אמון
משה מרגיש כ-אמן הנושא את העם, הֶאָנֹכִי הָרִיתִי אֵת כָּל הָעָם הַזֶּה
העם מתלונן פעם אחר פעם ומשה רואה בכך כשלון אישי אִם כָּכָה אַתְּ עֹשֶׂה לִּי הָרְגֵנִי נָא הָרֹג
אז מקבל משה הוראה לאסוף 70 זקנים מהמחנה לאהל מועד, שם ה' מאציל עליהם מרוחו כדי שיהיו לו לעזרה.
שניים נשארו במחנה שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידָד
שם כל אחד מהם מסתיים ב- דד וביחד הם שני– דדיים החסרים למשה להניק את העם.

40 שנה הולכים במדבר כדי לדעת איך מדברים
הפרשה מסתיימת במדבר פארן, אותיות נרפא. שורש רפא מלשון הרפיה ומנוחה "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ" זועק משה על אחותו מרים.

מרים מדברת עם אהרון על משה לשון הרע עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח. על כן מרים חוטפת צרעת

"אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ"
עצמתה של תפילת אח על אחיו מסוגלת לישועות ורחמים
הגדרה לשני אחים, בפשטות, זה שניים שגדלו באותה רחם
'אח' בהגדרה הרחבה של המילה, זה שניים המשתייכים לאותו עם.
'רחם' ברבים, זה 'רחמים'.
בהיפוך אותיות 'רמ"ח' איברים בגוף האדם.
כל ישראל אחים, נחשבים כגוף אחד.
ע"י אהבה והערבות ההדדית שיש בין זה לזה, כל אחד יהיה נשלם ברמ"ח ממעשה חברו.
על אחת כמה וכמה שני אחים שיש ביניהם 'זכות רחם' שגדלו באותה רחם תפילתם נענית ברחמים.

כל אחד צריך לדעת למצוא בנפשו את המנורה ולדעת להעלות את האור בתוכו ומתוכו יושפע שפע אור לסביבה ולעולם כולו.

בשם כל ישראל תהיו טובים!
שתפו באהבה לזיכוי הרבים

"אמר רבי אלעזר א"ר חנינא כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם"
שתפו באהבה

אלי אליזה לנדאו – התבונה דרך השם

 

רוצים לקבל את פִשְרָה של הפרשה מדי שבוע לתיבת המייל.
מלאו פרטים כאן בתיבה והיא תשלח אליכם באהבה.

[[ טופס מוטמע]]



לומדים בחברותא פַּרַשָה ופִשְרָה כל שבוע
בחכמת הסוד של הקבלה וחכמת האותיות
רוצה להצטרף?
כל הפרטים כאן

תגובות

אין עדיין תגובות

השאר תגובה

המייל שלך לא יוצג בגלוי - שדות חובה מסומנים בכוכבית*

error: אזור מוגן זכויות יוצרים.
כותרת שלי