פרשת בָּלָק בסוד האותיות קבל
פרשת בָּלָק בסוד האותיות קבל במציאות חיינו
בלק ובלעם בסוד האותיות
צריך אדם לראות את עצמו כאילו היה בכל פרשה בתורה – לראות בכל התרחשות כמעצבת את חייו היום.
הסתכלות חיצונית על אירועים כפשוטם מקשה ואף מרחיקה מלהבין את המשמעות הפנימית והמסר המקופל שם עבורנו.
על משה רבנו נכתב: "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה" (דברים לד י)
לא קם בישראל אך באומות העולם קם – בלעם.
בלק, בלעם ולהבדיל, משה רבנו, הם לא רק דמויות, הם מייצגים כוחות בנפש.
בלק ובלעם, מייצגים את הרצון לקבל לעצמם בכל מחיר, בכל דרך אפשרית, בתחבולות ובתכסיסים העיקר לקבל את רצונם.
לעומת בלעם, משה, הוא התגלמות האמונה התמימה עם ה' שביכולתם לרומם כל מציאות מאתגרת.
בלק ובלעםהתגלמות העמלק בנפשנו
ה' בוחן כליות ולב.
בלעם נביא אלקים יצא למלא את מאוייו למרות שידע שהוא עושה דברים בסתירה לרצון ה'. אדם כזה נחשב רשע, ראשיתי תיבות – רצון של עצמו.
'בלק' אותיות 'קבל' – 'הרצון לקבל לעצמו'
בלעם – בולע ומעלים.
כוחות הנפש הבהמית ברצון לקבל לעצמה יוצרת בלבול, ספק ומרירות.
שתי אותיות ראשונות בשמם בלק בלעם = בלבל
שתי אותיות אחרונות בשמם בלעם – בלק = עמלק
עמלק גימטריה [=240] = מר = ספק
'ספק', הוא מקור הפירוד והמרירות המכרסם כל חלקה טובה בנפשנו ובכל תא בחיינו, בגופנו, משפחתנו ועמנו.
בלבול נובע מתוך ספק
ספק אותיות סיפוק וכן מספיק
הספק מערער בתחושת חוסר סיפוק… תחושה שזה אף פעם לא מספיק!
עכל הזמן בהשוואות, מטעה ומתעתע –
פעם הוא לובש דמות וקול שאומר לך "אתה לא מספיק שווה", ופעם הוא משווה ואומר "זה לא מספיק, צריך יותר"…
בכל מצב עצם הספק גורם לפירוד וניתוק מהאחדות והשלמות הפנימית.
ספק, רואה את הרע במקום את הטוב, את ה-אין במקום את מה שיש.
מה הדבר שיכול לחסל את כוח עמלק? להתחבר למקור האחד – להתחבר לאמונה תמימה ובטחון בה' – לזכור שתוצאות אינן נמדדות מתוך הרגע הזה, מעבר לזמן ולמקום.
ראיית המציאות בראי האתון
רצון מכתיב לאדם את החיים, "אין דבר העומד בפני הרצון" לטוב ולמוטב.
עניין הכוחות והתחבולות, ה' נותן להם כח לפי שעה, רק בשביל שתהיה לאדם הבחירה.
"בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו, הבא ליטהר מסייעין לו, הבא ליטמא פותחין לו"[1].
בלעם בא לטמא ועל־כן פתחו לו.
בלעם איבד את כוחו הרוחני מול אתונו.
כך יוצא בלעם בפרשת בלק, למלא את מאוייו על אף שהוא יודע שהם בסתירה למהותו כנביא אלוקים עד שאיבד את כוחו הרוחני מול אתונו.
בלעם מלשון בולע ומעלים רצה לבלוע לעצמו
הלך עם 'בלק' עם הרצון ל-'קבל' לעצמו, סופו להיבלע בדבריו.
בִּלְעָם מלשון בולע ומעלים, הוא רצה לבלוע ולהעלים עם שלם בפיו, סופו שנבלע לאתונו.
הָאָתוֹן [נקבת החמור] חמור מלשון חומר, היא מייצגת את הגוף הגשמי, הכוחות הטבעיים והפשוטים ביותר בנפש: הנאות, תאוות, מאוויים ויצרים שעליהם רוכב אדם. חז"ל מפרשים שאתונו של בלעם הוא 'מצפונו'.
האתון בשיכול אותיות הנאות.
בלעם מנהל דו־שיח פנימי עם מצפונו המיוסר. נפש הבהמה נשארת מסורה לרצון בעליה, לרצון הנאותיות. גם אם הבהמה קורסת היא ממשיכה לשרת את הגוף. כך גם כשהמצפון וכן הגוף מאותתים לאדם לעצור, הוא מתעלם מהאיתותים וממשיך להפציר בדרכו עד שמגיעה קריסה מוחלטת.
האתון מלמדת אותנו איך לקבל את המציאות הטבעית של הנהגת ה' הפשוטה ששתל בעולם.
שתול אותיות תולש.
כאשר אדם בעיקשותו מסרב לקבל את המציאות כפי שהיא ונלחם בה, הוא בעצם פוגם במעשה בריאה ששתלה את המציאות במיוחד עבורו, ברצון לתלוש את חלקו הקטן שבתוך המציאות ולהתאים אותו לתנאים ולרצון עצמי שלו. אז נוצר מצב שהוא תולש את עצמו משורש הבריאה.
בידיים שלנו איך להגיב, אך לא בידיים שלנו לתלוש את השתול. אם נחשוב שזה בידיים שלנו השתיל לא יוכל לגדול ולצמוח בתוך כפות ידיים.
אנחנו נקראים להיות שתולים היטב במציאות ולא תלושים בדמיונות שווא לשנות את מה שלא ניתן בידינו לשנות.
אדם שרואה את מציאות חייו כמשא כבד, הוא בעצם חייב בדין.
"וַאֲנִי בַעַר וְלֹא אֵדָע בְּהֵמוֹת הָיִיתִי עִמך"[2] אני עמך, כבהמה. הכוח מגיע לאדם דווקא כשהוא נוהג כבַעַר, שאין בו יכולת להשיג ולהבין דבר כבהמה המבקשת לקיים רצון הבורא. "וַאֲנִי תָמִיד עִמָּךְ"[3] כמשל הסוס שעושה רצון בעליו שאינו נוטה ימין ושמאל. כאשר אדם מאמין שכל המציאות היא למעלה מההשגה שלו – הוא שותל ולא תולש את חלקו משורש הבריאה ואף מתקדש בקדושה עליונה.
האתון בסתרי אותיות הבריאה ושמות קודש
כל המציאות היא שלמה בתכלית השלמות מששת ימי הבריאה, בהם נברא העולם בעשרה מאמרות באותיות לשון הקודש.
אָתוֹן בשינוי ניקוד אָתְּוַן, בארמית זה אותיות.
בזוהר כתוב 'סתרי אותיות' – 'ברזא דאָתְּוַן'.
'אות' היא 'סימן'. יש כל מיני צורות וסימנים באותיות.
החכמה היא לדעת איך לקרוא את הסימנים המקופלים באותיות. כל הסוד הוא לדעת לצרפן – על־פי רמזים ומשמעויות פנימיות המקופלות בצורות כתיבת האותיות, בסדר הופעתן במילה, ועוד.
כל הסוד הוא לדעת לקרוא את האותות והסימנים שמחשבת הבריאה שותלת במיוחד עבורנו.
רצון הוא כל מהות האדם
הפרשה קוראת לנו להתבונן מאיזה מקום אנחנו פועלים ומופעלים?
מתוך הרצון שלנו לקבל לעצמנו, או מתוך הרצון לקבל על מנת להשפיע?
פרשת בלק לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע