בהעלותך שיעורים באִמּוּן אֵמוּן ואֱמוּנָה
בהעלותך שיעורים באימון אמון ואמונה - בסוד האותיות
בהעלותך באמונה
דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת
בְּהַעֲלֹתְךָ מלשון הַעֲלָאָה עליה, התעלות ורוממות.
נר הוא אור – אמונה מאירה כל מצב
בהעלותך את אור האמונה זהו סוד העלייה וההתעלות בכל מצבי החיים, בפרט החשוכים, הקודרים והמאתגרים.
בהעלותך מלשון עלייה בדרך אל הארץ המובטחת. הדרך עצמה היא סוד העלייה.
יש ארץ בעולם ויש ארץ בנפש.
ארץ מלשון רצון מפרש רש"י
ארץ ישראל – ארץ הקודש, היא בבחינת רצון הרצונות – רצון עליון.
עליה אל הארץ דורשת מאיש ישראלי להתעלות אל ארץ הקודש בקדושה. לקדש את עצמו במחשבה, בדיבור ובמעשה כדי להאיר את העולם.
הַמָּן מאמן לחיזוק האמונה
הדרך אל הארץ המובטחת בין עליות לנפילות, רצופה משברי אמון – לכל אחד יש ארץ מובטחת להגיע אליה.
רק בכח האמונה יגיע אליה.
דור המדבר שנקרא 'דור דעה' חטאו חטאים לא רק במעשה, אלא גם ובעיקר חטאים במחשבה – בשורש הדעת. משה רבינו, שורשו בספירת הדעת. 'דעת' עניינה חיבור, ותכלית התורה והמצוות להביא לחיבור ודבקות עם הבורא. בני־ישראל במדבר התערערה אמונתם בהשגחה העליונה. בכל מסעיהם הם נדרשים לעבור מסע אמוני במרחבי המדבר להתאמן באמונה. אמונה היא ידיעה פנימית עמוקה שאין לה הסבר רציונלי, היא מעל השכל והדעת.
הַמָּן בצופן אותיות אם ואמונה
הַמָּן, לחם משמים – היתה בו מידה מדויקת, כַּחֲלֵב־אֵם העשיר במרכיבי מזון חיוניים ומספק את כל צרכיו התזונתיים של הוולד. הוא ירד לכל אחד ואחד לפי צרכו ללא הבדל בין אחד לשני.
הַמָּן הוא בבחינת מזון רוחני שאדם ניזון ממנו. איזו הזנה הוא ניזון, מחלישה או מחזקת את האמונה.
שורש המילה אֱמוּנָה הוא אמ"ן, אותיות אֵם, לרמז שאמונה מקפלת בתוכה ידיעה פנימית עמוקה וודאית כמו שיש לתינוק אֵמוּן מלא בְּאִמּוֹ שהוא מוגן ובטוח בקרבה בכלל ובפרט בכל הנקה הוא חקבל די צורכו.
אמונה היא מלשון אימון. כל מצב מאתגר הוא מעין מגרש אימונים להתחזק בשריר האמונה.
האלוקות נושאת אותנו בחיקה ואנו יונקים ישירות ממנה את המן, שהוא בבחינת 'לחם האמונה'.
אמונה היא ידיעה פנימית עמוקה שהיא מעל הדעת, אין לה הסבר רציונאלי.
אמונה ובטחון בבורא שהוא טוב ומטיב לנבראיו "אין רע יורד מלמעלה", הכל מדויק בתכלית מחשבת הבריאה.
אמונה היא המפתח להאיר את האור בכל המקומות בפרט החשוכים והקודרים.
גם כשלא יודעים ולא מבינים את תכלית ומטרת המצב שלכאורה נראה חשוך וקודר או מערכב, די באמונה! להאמין שכל המצבים המאתגרים, הם אלו שסוללים את הדרך אל 'הארץ המובטחת' – אל נקודה מקודשת בתודעה עליונה המחוברת באחדות שלמה עם הבורא.
אלדד ומידד בסוד הדדיים להניק את העם
עם ישראל לא מסתפק, הוא ממורמר, הוא מתאונן, מתלונן פעם אחר פעם. העם חוטא בחטא המתאווים.
משה רבנו מבקש מהקב"ה עזרה בהנהגת העם. הוא מרגיש כ-אמן הנושא את העם, "הֶאָנֹכִי הָרִיתִי אֵת כָּל הָעָם הַזֶּה"
אז מקבל משה הוראה לאסוף 70 זקנים מהמחנה לאהל מועד, שם ה' מאציל עליהם מרוחו שיזכו לקבל נבואה כדי שיהיו למשה לעזר בהנהגת העם.
שניים לא מגיעים עם שאר הנבחרים לאהל מועד, הם נשארו במחנה: "שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידָד וַתָּנַח עֲלֵהֶם הָרוּחַ".
מפרש אור החיים שהם לא נכנסו עם שאר הזקנים מתוך ענווה. שניהם היו ידועים כאנשים בעלי מידות ישרות שאינם רודפים אחר כבוד. מתוך ענוונותם הגדולה לא העריכו את מדרגתם הרוחנית הנעלה. דווקא בזכות המידות הנעלות האלה זכו לנבואה – נחה עליהם רוח ה'.
מושג הנבואה הוא המייחד את עם ישראל. ר' יהודה הלוי מסביר בספרו הכוזרי (א, מא) בתשובתו למלך כוזר על הדרגות שישנן בבריאה: דומם, צומח, חי, מדבר, והמדרגה החמישית של עם ישראל מתאפיינת במדרגת משה רבנו, שהוא ידע תעלומות מה שהיה ומה שיהיה". והרי משה רבנו שקול כנגד כל ישראל. בכל אחד מישראל, יש בחינת משה רבנו, פוטנציאל להגיע לנבואה בהתאם למדרגתו הרוחנית, מקומו וזמנו העיקר הענווה.
אֶלְדָּד – מֵידָד שם כל אחד מסתיים ב-דד וביחד שניהם הם הדדיים החסרים למשה להניק את העם.
הרעב לבערת היצר
צופן אותיות רעב בבערת הבשרים אל מול ערבות הדדית
במדבר, מסע רצוף עליות ומורדות, חולשה, יאוש ונפילות בדרך אל הארץ המובטחת.
הארץ המובטחת – ארץ ישראל היא מקום גבוה בתודעה שכל יהודי שואף לעלות אליה.
דור המדבר נתערערה אמונתם בהשגחה העליונה.
מאסו ב-מן שנקרא בשם 'לחם אבירים', משום שהיה נספג באיברים בצורה פלאית במידה מדויקת, כך שלא התעוררו ממנו יצרים או תאוות.
מתאוננים ומתאווים ברעב לעבר, בערה בהם התאווה, שהִתְאַוּוּ תַּאֲוָה – לבשר.
תאווה שורש אַ.וָּ.ה התאווה בכמיהה ותשוקה, במבט נוסטלגי, מתוך תחושת חסרון וגעגוע לכל מה שהיה בעבר.
המילה 'בשר' משמשת כתחליף למילה 'אדם'. מפרשים חכמי הסוד התאווה התעוררה בהם בעקבות הרעב והבערה לבשר – ביטוי לבערת אש התאוות ליצר – "תאוות בשרים". תאווה גשמית של בערת היצרים.
לאורך הפרשה שזור קשר מהותי בין המילים רעב-בער-עבר-ערב מאותו שורש. לרמז שעל ישראל להתמיר את בערת היצר לבערת האור במנורה שהיתה עשויה מקשה אחת להיות בערבות הדדית זה לזה כאיש אחד מתוך מעורבות אישית.
אל נא רפא נא לה ברחם וברחמים
40 שנה הולכים במדבר כדי לדעת איך מדברים
פרשת בהעלותך מסתיימת כשמרים מדברת עם אהרון על משה לשון הרע עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח
על כך כך היא קיבלה צרעת ומשה זועק על אחותו "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ"
היה זה במדבר פארן אותיות נרפא. שורש רפא מלשון הרפיה ומנוחה.
עצמתה של תפילת אח על אחיו מסוגלת לישועות ורחמים
הגדרה לשני אחים, בפשטות, זה שניים שגדלו באותה רחם
'אח' בהגדרה הרחבה של המילה, זה שניים המשתייכים לאותו עם.
'רחם' ברבים, זה 'רחמים'
'רחם' בהיפוך אותיות זה רמ"ח איברים שיש בגוף האדם.
כל ישראל אחים, נחשבים כגוף אחד.
ע"י אהבה והערבות ההדדית שיש בין זה לזה, כל אחד יהיה נשלם ברמ"ח ממעשה חברו.
כשני אחים שיש ביניהם 'זכות רחם' שגדלו באותה רחם תפילתם נענית ברחמים.
שיהיה לרפואה שלמה לכל חולי עמך ישראל, בגוף, ברוח ובנפש.
אמונה היא כמו רוח לאש - מכבה אש קטנה ומעצימה אש
פרשת בהעלותך את האור בעולםהאלוקות נושאת אותנו בחיקה ואנו יונקים ישירות משדיה את המן, ומ-משה יונקים את האמונה.
אין דרך מהירה אל הארץ. הדרך עצמה היא מעלה או חלילה מורידה.
התורה מעניקה לנו צידה לדרך – איך לעלות בסוד האמונה.
כשמשברי אמון מאיימים לכבות את אש האמונה אנחנו מאבדים את עצמו לדעת – לשכל, להנחות והסתברויות. והרי אמונה היא מעל הדעת – אדם הוא מוגבל לשכל להגיון, ה' מנהיג את העולם.
אמונה נמדדת כל יום מחדש, כל יום בפני עצמו – רק בכוח האמונה אפשר לסלול את הדרך לעלות אל הארץ המובטחת – בחינת משה רבנו שהלך מבלי לשאול שאלות או לפקפק בהנהגת הבורא.
פרשת בהעלותך לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע