פרשת בהעלותך את האור בעולם
פרשת בהעלותך את האור בעולם - בסוד האותיות
פרשת בהעלותך דרך השם
בסוד אותיות קודש
בהעלותך את האור בקודש
דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת
בְּהַעֲלֹתְךָ מלשון הַעֲלָאָה עליה, התעלות ורוממות.
אחרי שנחנך המשכן בפרשת נשא שנשאה את נשיאי ראשי השבטים בהקרבת הקרבנות בחנוכת המשכן. מגיעה פרשת בהעלותך, אף היא עוסקת בהעלאה ונשיאות.
בחנוכת המשכן, כל נשיא לראש שבט הקריב קרבן, רק שבט לוי לא השתתף בהקרבת הקרבנות.
מסופר במדרש, חלשה דעתו של אהרון הכהן שלא היה לו חלק בחנוכת המשכן על כן נאמר לו "חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות בקר וערב"
תפקיד עם דרישה יומיומית לעומת הנשיאים שקרבנם היה חד פעמי באותו מעמד.
הנרות במנורה משל לנשמה
הנרות במנורה משל לחלקי נר"ן: נשמה, רוח, נפש המאירים באדם בפרט, ובעם ישראל בכלל כנגד שלוש קומות: כהן, לוי ישראל
נ-שמה –מח באדם, ובעם ישראל ראש – כהנים
ר-וח – לב, ובעם ישראל לויים
נ-פש – גוף ובעם אלו הם שאר ישראל
כ'הן ל'וי י'שראל ראשי תיבות כל"י – ישראל הם בבחינת כלי מאיר בעולם.
המנורה בעלת שבעת הקנים עשויה מקשה אחת. מפרש ה'שפת אמת', כמו בחוק הכלים השלובים, כל ישראל ערבים זה לזה, כמו בחוק הכלים השלובים, כשאחד עולה הוא מעלה איתו את כולם ולהיפך, כשאחד יורד הוא מוריד איתו את כולם. על כן, כל ישראל אמורים להיות כמנורה העשויה מקשה אחת, מלוכדים ומגובשים כאיש אחד, אז יוכלו להאיר את אומות העולם.
אומרים חז"ל, מעלתה של המנורה שהיתה מורידה שפע של חכמה, בינה, טהרה ותורה לעם ישראל.
בזמן שהיה אהרון הכהן מעלה את הנרות במנורה הוא משך לעם ישראל שפע בכל העולמות.
שבעת נרות כנגד שבע ספירות, שבע מידות, שבעה ימים, שבעה כוכבים
הבעש"ט מפרש, שבעת הנרות במנורה האירו אל מול שבע ספירות תחתונות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות – שבע מידות בנפש (תכונות)
שבעה ימים בשבוע אל מול שבעה כוכבי לכת;
ג' נרות מפה כנגד: שבתאי, צדק ומאדים (מימין לשמאל)
וג' נרות מפה כנגד: לבנה, כוכב, נגה
ונר אחד בין כולם שבת כנגד חמה המשמשת את כולם כפי ששבת היא מקור הברכה לכל הימים בשבוע.
שבעת הנרות הם פתחים בפנים: העיניים – הפתחים לנשמה, הנחיריים הם הרוח והפה הוא הנפש.
זוגות זוגות הם מאירים פנימה והחוצה
זוג עיניים – לראייה – לראות בעין טובה ובאור חיובי
זוג אזניים – לשמיעה – לשמוע לכף זכות.
זוג נחיריים – לשאיפה ולנשיפה לשאוף לרוחניות ולאורך רוח
ופה אחד למאכל ולדיבור – מעלה בקדושה או מוריד
אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת על ידי התעלות מעל התאוות הגשמיות שיש במראה עיניים, ריחות, שמיעה ודיבורים מיותרים של לשון הרע. אז יאירו שבעת הנרות במנורה ויושפע שפע אור לעולם כולו. ככל שעולים גבוה יותר כך האור נראה למרחקים.
מעלים בקודש לעומת מעלים בהסתר
בְּהַעֲלֹתְךָ כתוב ולא בהדליקך אֶת הַנֵּרֹת.
בהעלותך מלשון העלאה, לרמז שהעלאת האור במנורה זהו תהליך מתמשך להאיר את אור פנימיות הנשמה החוצה לעולם.
לעומת זאת, הדלקה היא חד פעמית, כל פעם מצריכה הדלקה מחודשת.
אומר רבי נחמן, על ידי נקודות אור שאדם רואה באחר, מאיר ומעצים אותם, הוא בעצם מעלה את האור של עצמו מבלי להפחית מאורו, זו ההעלאה האמיתית.
בְּהַעֲלֹתְךָ את האור של עצמך עולה האור של כל ישראל.
בהדלקת נר, אין אור אחד עדיף על משנהו, כל אחד מעלה את האור המיוחד שלו לחברו ולעולם כולו. כל אחד אמור למצוא בנפשו את המנורה ולהעלותה לקדושה.
ביחד כולם מַעֲלִים אור.
מחד, מעלים בקודש, מאידך, מעלים, מעלימים מלשון הֶעְלֵם והסתרה. כשהאחד חושב שאורו עדיף משל חברו וחלילה מנסה להעלים את האור של חברו, הוא בעצם מעלים את אורו שלו. אך כשהוא מעלה את אור חברו הוא זוכה להעלות גם את האור שלו בעצמו.
הנרות הם בבחינת כנסת ישראל מפרש אור החיים הקדוש
כנסת מלשון כינוס, ישראל מלשון שרי אל. כאשר ישראל מתאחדים ומתכנסים כדי להתקדש למען מטרה נעלה משותפת – מקדשים את המטרה להיות אור לעולם אז כולם זוכים: הן ישראל והן העולם כולו.
"אֲנִי ה' קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ וְאֶצָּרְךָ וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם לְאוֹר גּוֹיִם"
הנביא ישעיהו מבטא בפסוק זה את ייעודו של עם ישראל. הם נדרשים לתפקיד מחייב בשליחותם בעולם, להיות כמורי ומראי דרך לעולם כולו. הן כעם ככלל והן כיחיד בתפקיד בהעלותך. כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן.
ערבים זה לזה עשויים מקשה אחת. כולם חשובים במידה שווה.
זוהי אחריות אישית של כל אחד ואחד מישראל לשמש כאהרן הכהן – אהרן אותיות נראה, שיראה העלאת האור בעולם – במחשבות טובות, דיבורים טובים ומעשים טובים – באהבת ישראל והאחר.
פרשת בהעלותך לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע