ויקהל־פקודי - מקור הברכה
ויקהל־פקודי - השבת והמשכן מקור הברכה
פרשת ויקהל־פקודי דרך השם בסוד האותיות
מקור הברכה – השבת והמשכן באחדות ישראל
משֶׁה מכנס אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל, להתאחד בדעת ובמחשבה, למלאכת בניין המשכן והשבת.
עֲדַת אותיות דעת – תדע שבניין המשכן הוא לא בקירות, בעצים או באבנים אלא הוא בנין תודעה – תודעת משכן מתחילה בדעת, במחשבה.
"אמרה שבת לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, לכל נתת בן זוג ולי לא נתת בן זוג, ליום ראשון יש את יום שני, לשלישי יש את יום רביעי לחמישי יש את יום שישי, ולי השבת אין בן זוג. אמר לה הקב"ה: כנסת ישראל היא בן זוגך .
ישראל משלימים ומתקנים מעשה בריאה יחד עם השבת, כפי שהאיש והאשה, פסגת היצירה, נזר הבריאה, משלימים זה את זה להשלמת מלאכת הבריאה.
"על־ידי השבת זוכין שהמלאכה תיעשה מאליה"
שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, תֵּעָשֶׂה הניקוד בלשון עתיד, ובמקום אחר נאמר: שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ – אם כך, כיצד יתקיימו שני המקראות?
כשישראל עושין רצונו של מקום, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, מלאכתם נעשית על ידי אחרים.
וכשאין ישראל עושין רצונו של מקום, וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ – שמלאכתך נעשית על ידי עצמך (מדרש אגדה).
"על־ידי השבת זוכין שהמלאכה תיעשה מאליה".
שבת אותיות תשב על ידי שביתה ומנוחה בשבת, יכול אדם לשוב לשורש חי החיים. ומיד משמכניס הבורא בקרבו ונעשה משכן אז קרוב ה' לכל יראיו (מאור עיניים) – אז המלאכה תֵּעָשֶׂה מאליה.
שבת אות היא לעולם
כך השבת, היא אות ברית לעולם בין הקב"ה לעם ישראל.
השבת היא אות וסימן על כל יהודי המעידה עליו שהוא יהודי, גם אם קרה שהוא עזב את כל מצוות התורה, לא פקעה ממנו יהדותו – השלט "יהודי" אף פעם לא יוסר ממנו.
כל עוד הוא שומר את השבת, הוא בעל העסק.
אך במידה והוא מחלל את השבת, הוא בעצם מסיר את השלט מעליו.
על זה אמרו חז"ל, "כל המחלל את השבת , כאילו כופר בכל התורה כולה".
המפתח לשלום בשבת - לא תבערו אש
יסוד האֵשׁ הוא אחד מארבעה היסודות: אש, רוח, מים ועפר בהם נברא העולם.
חכמי הסוד מגלים שהיסודות הם 'שורש המידות' – כוחות הפועלים בנפש "זה לעומת זה"
יסוד האש מבטא את מידת האהבה והאחדות, לעומת זאת, האש מבטאת את מידת הכעס, הגאווה, המחלוקת והחֵמָה.
הציווי לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בשבת לא לבער בחומר שלא נבוא לבערה ברגשות הנפש. אש המחלוקת נובעת ממידת הגאוה, הכעס והחֵמָה. כשם שהאש מפרקת את החומר ומפרידה אותו לחלקיו, כך אש הכעס מפרידה בין אנשים ובין חלקי ה"אני".
וַיַּקְהֵל פְקוּדֵי - אסוף וחיבור אל מול נפרדים
וַיַּקְהֵל פְקוּדֵי שתי פרשות עם תוכן הפכי
וַיַּקְהֵל מלשון קהל איסוף, צירוף וחיבור של כמה פרטים מספר אנשים יחידים ונפרדים זה מזה לשם כינוסם למקום אחד, להכין אותם למצב של קהל אחד ולא מפורד כפי שהיה, עד שנעשית מכולם יחד מציאות חדשה – למטרה אחת.
כך בכלל וכך בפרט, בעבודת האדם, לכנס את כל פרטי המציאות ולגלות את האחדות הפנימית בתוכם.
לעומת זאת, פְקוּדֵי, פירושו, מנין, ספירה המורה על התחלקות של כל דבר בפני עצמו.
פְקוּדֵי בסוד אותיות מפקד תפקיד ופקדון
פְקוּדֵי מלשון מפקד (מסדר) ותפקיד. כל אדם קיבל לרשותו פיקדון של אור וכוח למלא תפקידו בעולם בשליחות הבריאה. מגיע השלב לעצור! לערוך, לסדר ולמנות לברר ולבחון כל מה השיג ולאן הגיע לאו דוקא בגשמיות כי אם ברוחניות.
לשם כך כל אדם נדרש "להיבדל".
אין הכוונה להתנתק מן העולם, אלא לפתח מוּדעוּת של התבדלות מהבלי העולם.
עד שכל כל הפרטים 'מתקהלים' לרשות הקדושה ומתאחדים למציאות אחת המשמשת את הבורא כדי שנגלה שכולנו חלקים מעצם אחת – אהבה – י.ה.ו.ה.
ואהבת לרעך כמוך להגיע למשכן של(ו)ם.
שנגיע לבניין בית המקדש כל אחד בתוכו וביחד כולנו לבנין בית המקדש בקרוב ממש אמן.