חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
התבונה דרך השם - לוגו

פרשת אמור - מקדש ישראל והזמנים

פרשת אמור - קדושת הזמן והמקום בעולם ובנפש

פרשת אמור דרך השם בסוד האותיות

פרשת אמור - מקדש ישראל והזמנים דרך השם

מקדש ישראל והזמנים

"אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה' מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם בְּמוֹעֲדָם" – פסח, שבועות, ראש השנה, יום הכיפורים וחג הסוכות, מועדים מוזכרים בפרשה.

הקב"ה קידש את ישראל, וישראל מקדשים את הזמנים.

"תִּקְרְאוּ אֹתָם", ובשינוי ניקוד 'תִּקְרְאוּ אַתֶּם', ללמד שהקב"ה נתן לישראל את הכח לקדש זמן מסוים על־פני זמן אחר, לקבוע את המועדים ולקרוא להם 'מועד'.

הזמן פועל במעגלים
שנה
מלשון שניוּת, חג מלשון לחוג, תקופה מלשון מקיף, חודש מלשון התחדשות. תחנות בזמן מהוות תחנות כח לתדלוק רוחני, לאפשר חיבור לכוחות עליונים להתעלות ולהתרומם בקדושה רוחנית.

שבתות, ראשי חודשים, ימים טובים, חגים ומועדים – יש בהם כח למשוך שפע ממעיינות הברכה העליונים לזמנים הבאים.

מהו זמן?

זמן הוא ממד במציאות כחלק ממהותו של העולם שנמצא בשינוי ותנועה תמידית.

הקדושה כרוכה בהחלת סדר בעולם, בשלושה ממדים שהם: מקום, זמן ונפש האדם.

מובא בספר יצירה שכל המציאות שלנו בעולם נבחנת דרך שלוש צורות: בספר, מִספר וסיפור.
ספר
מגלם מרחב, מקום קבוע
מספר
מגלם זמן ושינוי
סיפור
מגלם את נפש האדם.
תפקיד האדם לחבר בין ממדים בכוח הדיבור. 

זמן [=97] בגימטריא נזיל מלשון 'נזל' – נוזל ומשתנה.

תפיסת הזמן משתנה מאדם לאדם, מחברה לחברה.
אומר הרבי מלובביץ': "אי־אפשר לקצרו או להאריכו, למהרו או לעכבו, והוא חל על הכל בשווה. ואף־על־פי־כן נותן הקב"ה ליהודי כח לקדש את הזמן ולעשותו 'זמן יהודי', זמן שקשור עם קדושה ועם התורה ומצוותיה"[1].

המצווה הראשונה שניתנה לישראל מצוות קידוש החודש.
על־ידי החדרת קדושה לתוך מישור הזמן – הזמן הופך מרצף סתמי לבעל משמעות קדושה. יום רגיל נהפך לראש־חודש, יום שיש בו קדושה מיוחדת. זוהי מעלה מיוחדת שיש במועדי ישראל על פני שבתות אפילו. על שבתות כתוב "שבת מיקדשא וקיימא", השבת קדושתה עומדת מעצמה, ואילו את המועדים ישראל בעצמם מקדשים, על־ידי מצוות קידוש החודש.

הזמן פועל במעגלים

מי מנהל את מי, הזמן מנהל אותך או אתה מנהל את הזמן?
הזמן הוא בריאה כמו שחומר וכסף אף הם, הם בריאה.

ביום הרביעי לבריאת העולם, קבע ה' את המאורות השמש והירח "וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים"[2].

הזמן בידיים של האדם, מה יעשה בו, ינצל אותו או ישרוף אותו? אדם לא ישרוף כסף אבל הוא כן שורף זמן, אך אם הוא יתייחס לזמן כבריאה, אז הוא ינצל כל רגע בזמן ולא יבזבז וישרוף אותו.

הזמן הוא אותו זמן לכולם, לילד ולמבוגר, לעשיר ולעני, לפועל ולשובת, השאלה היא מה כל אחד יוצק לתוך הזמן הזה?

ה' נתן לאדם זמן לחיות, והאדם עושה בו דברים שהוא רוצה לעשות. אך במידה ויראה בזמן כבריאה חשובה אז ההתייחסות שלו אל הזמן תהיה שונה.

אדם צריך לחשוב האם הוא מנהל את הזמן או הזמן מנהל אותו?

חוק טבע מה שאתה לא מנהל אותו, הוא מנהל אותך. ואם אתה לא מנהל אותו, הוא לא בא לטובתך.

עבודת הפרט למען הכלל

ספירת העומר קוראת לנו לפעול ולעשות עבודה פנימית עמוקה לאור הזמן. כל יום מאיר מידה אחרת בנפש שקוראת לנו להתבונן בה ולתקן אותה. לראות מעבר לִרְצוֹן עצמי, מעבר לרגע הזה.

כח המאור של ימי ספירת העומר מאפשר לנו להסתכל על המציאות 'ממרום קדשך', מעבר לעצמי בנקודת המקום והרגע הזה. להשכיל לקדש את המציאות בחרדת קודש ב'אמור' – בדיבור ובאמירה, בתודעה ערה, במאור ובמורא גדול לראות להבין שהחיים הם הרבה מעבר למה שאנחנו רואים בעיניים גשמיות.

עלינו לטהר את עצמנו בדיבור ובמעשה, בין אדם לעצמו, בין אדם למקום ובין אדם לחברו. להתקדש ולקדש כל דבר ומקרה בחיינו: במחשבה, בדיבור ובמעשה.

סיפור מהו גן עדן ומהו גיהינום

ר' חיים ניהל שיחה עם אלוקים על גהינום וגן עדן.
אמר לו אלוקים: "אראה לך איך נראה גיהינום".
הוא הוביל את ר' חיים לחדר ובו קבוצת אנשים מורעבים ונואשים, ישובים סביב שולחן עגול גדול. במרכז השולחן ניצבה קדרה ענקית מלאה תבשיל מעורר תיאבון, חם ומהביל, שהספיק לכולם לשבוע עם שאריות.

התבשיל העלה ריח ניחוח שגירה את בלוטות הרוק בפיו של הרב.
אבל אף אחד לא אכל.

כל אחד מהסועדים אחז בידו כף בעלת ידית ארוכה מאוד – ארוכה מספיק להגיע לקדרה ולהעלות מן התבשיל מלוא הכף, אך ארוכה מדי מכדי להביא את האוכל אל פיו.

ר' חיים ראה שסבלם אכן נורא, והרכין את ראשו בחמלה.

"עכשיו אראה לך את גן עדן", אמר אלוקים, והוביל אותו לחדר אחר, זהה לראשון: אותו שולחן עגול גדול, אותה קדרה ענקית עם אותו תבשיל, ואותן כפות בעלות ידית ארוכה. אבל הפעם שרתה בחדר שמחה גדולה; כולם נראו שבעים ומרוצים, שמנמנים וסמוקי לחיים, בריאים וקורנים מנחת.

ר' חיים לא הבין והביט בתמיהה אל אלוקים.
"זה פשוט מאוד", אמר לו אלוקים
"ההבדל בין גן עדן לגיהינום
הוא המרחק בין הרצון לראות רק את עצמך, לבין היכולת לראות מעבר לעצמך…

האנשים בחדר הזה למדו להאכיל איש את רעהו".

מאמירים כל אמירה

אייר הוא 'גשר' בין חדש ניסן -"בהוציאך את העם ממצרים" לבין חודש סיון גמר היציאה במתן תורה.
"וַיִּחַן-שָׁם יִשְׂרָאֵל. וַיִּחַן בלשון יחיד, ללמד שרק במצב של אחדות בעם אפשר להגיע למטרה משותפת.

אמור מלשון 'אמיר' צמרת עץ – האמרת הוא לשון מעלה וגובה, בְּרֹאשׁ אָמִיר (ישעי' יז, ו)
אמירה, תפילה ודיבור הם סולם להתעלות דרכם לצמרת הקדושה.
ימים של התמרה והאמרה לגדול ולצמוח ברוחניות!

שנזכה להאיר את חיינו בכח המאור של ימי ספירת העומר במבט-על, 'ממרום קדשך'-
באומר, במאור ובמורא עד שיתגלה הפלא בתוך האפלה שיביא את הגאולה הקרובה.

על כל אחד מוטלת אחריות אישית; לעצמו, לסביבה ולעולם בדיבורים שהוא מדבר למען העולם כולו והעולם שלו.

נקודה טובה למחשבה

איזה סיפורים סיפרנו לעצמנו עד היום? 

איך אנחנו בוחרים לעשות מסגור מחדש לסיפור במחשבה ובדיבור להאיר את חיינו באמירות מאמירות?

[1]     הרבי מלובביץ' מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי לקוטי שיחות כרך כו.

[2]     שם א, י"ד.

פרשת אמור לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע

אֵלִי־זֶה לנדאו – התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מרחב ללימודי תודעה יהודית
קורסים | הרצאות וסדנאות בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר, קבלה, חסידות ותורת הנפש
כותבת הספרים "לראות את האות בפרשה" דרך השם בסוד האותיות @ כל הזכויות שמורות

מעוניינים לקבל תכנים בנושא: הצופן בפרשה ובראשי חודשים בסוד האותיות?

לחצו על הכפתור להצטרפות לקבוצה

אהבתם את התוכן? שתפו באהבה 💞

אלי זו לנדאו
אלי־זֶה לנדאו - התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות - לגלות אור פנימי. כותבת הספר "לראות את האות בפרשה" בשני כרכים. משלבת בין עולמות: תורת הנפש היהודית, חסידות וקבלה בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר. elie@elilandau.com

התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מפתחת תודעה ופותחת דרכים להשגה של המציאות.

דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות, צירופים ושורשי המילים. הצופן הגנוז באותיות פותח צוהר לעולמות פנימיים. מתוך התבוננות והבנת דבר מתוך דבר מגיעים להבניה.

תורת הסוד העברי מעברת בתוכה עיבורים מפתחי תודעה, בד בבד מרווה נפש צמאה ומחייה את הנשמה. תכנים מלאי ערך "לחיות עם הזמן" במעגל הזמן העברי.

הבלוגים שלי ב-לוגיה-קבלית:
פרשת השבוע; ראשי חודשים
חגים ומועדים במודעות
סוד האותיות; מִסְפָּרִים מְסַפְרִים
כוכבים ומזלות
תורת הנפש, התפתחות אישית ועוד….

אם הצלחתי להאיר בכם נקודה טובה  למחשבה, זכיתי! עזרו לי להאיר עוד נקודות טובות של אור. שתפו באהבה.

אלי־זה לנדאו התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם לימודי תודעה בתורת הסוד

מעניין אתכם לקחת את הנושא שלב אחד קדימה להתפתחות אישית, ללימוד מקצועי או להרצאה, השאירו הודעה ונתקדם:

רוצים לקבל למייל שלכם את הצופן בפרשה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות? השאירו פרטים

לקבלת הצופן בפרשה ישירות לוואצאפ 
לחצו על כפור הוואצאפ והצטרפו

עוד תכנים בצופן פרשות השבוע

חברים שאהבו את התוכן הזה אהבו גם את הנושאים הבאים

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

האותיות הן אבני היסוד של הבריאה, בהן טמון הצופן ליצירת חיים – התכנה הבסיסית לבריאת העולם ועולמו הפרטי של האדם. 

כולנו בנויים מאותם תדרים של מספרים אך הצירופים והשילובים ביניהם יוצרים את הסיפור הייחודי של כל אחד. מה מספרים המספרים ?

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

12 המזלות הם ביטוי של השפעות והארות שונות המושפעות. בכל חודש מחודשי השנה נובעת הארה אחרת. מה אומר עליכם המזל?

האסטרולוגיה הסינית מזהה ומאבחנת את מאפייני המזלות על פי שנת הלידה ולא על פי חודש הלידה. מה הם מאפייני המזל שלך?