שבת הגדול בשנה - נס גדול
שבת הגדול דרך השם בסוד האותיות
"שבת הגדול" שבת לפני פסח
השבת שלפני פסח מכונה 'שבת הגדול'
בשבת הגדול מתחילה היציאת ממצרים – יציאה מתודעה משועבדת לתודעה משוחררת.
אף ישראלי לא ברח ממצרים, היה זה בלתי אפשרי לצאת ממצרים, לא בגלל שהיו שם גדרות ושומרים, או כלבים טורפים, אלא, בגלל שעבוד מנטלי. בחסידות מוסבר שהתודעה של בני ישראל במצרים היתה שבויה ומשועבדת לפרעה. כל עוד לא עשו שינוי בחשיבה, בתפיסת העולם ובאמונה שלהם, לא היה סיכוי שיצאו ממצרים.
למה שבת גדול?
על שום הנסים הגדולים שנעשו לישראל בשבת האחרונה לפני היציאה ממצרים.
"בֶּעָשֹׂר לַחֹדֶשׁ הַזֶּה וְיִקְחוּ לָהֶם אִישׁ שֶׂה לְבֵית אָבֹת שֶׂה לַבָּיִת (פרשת בא שמות י"ב, ג').
היה זה בעשירי בניסן שנת 2448 לבריאת העולם.
נצטוו ישראל לקחת שה; להכניסו לבית; לקשור אותו למיטה משך 4 ימים; לשחוט אותו כקרבן הפסח; את הדם למרוח על המשקוף כדי להינצל ממכת בכורות ואז לאכול את השה.
מה כל כך גדול בשבת הזאת?
מה כל כך גדול? שה, טלה קטן שאינו מזיק, מה נס?
זה לא השה עצמו, אלא מה השה מייצג עבור ישראל כשהיו במצרים?
הטלה בעבור פרעה והמצרים היה האלהים שלהם.
עד אותה שבת אחרונה במצרים, ישראל הם בבחינת 'קורבנות' והמצרים בבחינת 'מקרבנים'.
הטלה בעבור פרעה והמצרים היה האלהים שלהם.
אדם שהוא בבחינת 'קורבן' לא יעלה על הדעת לקחת את האלהים של המקרבן שלו.
והנה ישראל מעיזים לקחת את האלהים של המצרים, לקשור אותו למיטה ארבעה ימים ואח"כ לשחוט אותו, והמצרים ממול, אינם אומרים דבר כשלנגד עיניהם "האלהים" שסגדו לו, נשחט.
בכורות מצרים לוחמים בעצמם
כשראו המצרים את ישראל לוקחים שה, שאלו מה פשר המעשה המוזר שאתם עושים?
ענו להם: זֶבַח-פֶּסַח הוּא לַה' – קרבן תודה לה' שיהרוג בכורי מצרים ויפסח על בתיהם.
הלכו בכורות מצרים אל אבותיהם ואל פרעה לבקש מהם שישלחו את ישראל, כי ידעו שקיצם קרב. אך פרעה ואבותיהם לא רצו לשמוע להם.
מה עשו בכורות מצרים?
קמו ועשו מלחמה עם המתנגדים לשחרר את ישראל – "לְמַכֵּ֣ה מִ֭צְרַיִם בִּבְכוֹרֵיהֶם".
בכורי מצרים עשו מלחמה בעצמם, נלחמו זה בזה, הרגו והכו זה את זה – "עשו את העבודה" בעבור ישראל עד שפרעה שחרר אותם. זהו נס גדול!
"הכנעה – הבדלה – המתקה" בעבודת הנפש
הבעל שם טוב הקדוש מייסד תורת החסידות, מביא מבט פנימי אל תוך הנפש.
הוא מקביל את התהליך שעברו ישראל במצרים לשלושה שלבים בעבודה פנימית בהתפתחות הנפש הבהמית. הוא מכנה אותם בשם "הכנעה-הבדלה-המתקה"
שלב ראשון – הכנעה – הכנעת הנפש הבהמית של האדם, דפוסי חשיבה ואמונות מגבילות שנהג על פיהם.
שלב שני – הבדלה – בשחיטת הבהמה מפרידים בין הראש לגוף הבהמה עצמה.
כך בעבודה פנימית יש שלב שצריך להבדיל, להפריד בין ראש ללב, בין מחשבה לרגש.
שלב שלישי – "המתקה" אכילת הקרבן. באכילה המזון נטמע בתוך הגוף והופך להיות חלק מהגוף. כך גם בעבודת פנימית.
שלושת השלבים נחוצים ליציאה מתודעה משועבדת לתודעה משוחררת.
יש נס ויש נס גדול
ישנם שני סוגי נסים: אומר האדמו"ר הזקן, בעל התניא,
יש "נס" שהוא למעלה מן הטבע, חד פעמי ולזמן מוגבל כקריעת ים סוף, שמש בגבעון דום וכדומה, שדוד מערכת הטבע ואז הטבע חוזר לקדמותו.
ויש "נס גדול", שהוא שינוי בטבע עצמו! הוא איננו מאורע חד פעמי או לזמן מוגבל, אלא, מציאות מתהפכת ומשתנה.
"מכה מצרים בבכוריהם" זה בבחינת נס גדול. יש בו שינוי של הטבע עצמו המביא למהפך ושינוי המציאות.
בכורות מצרים, הם האויב בעצמם, הופכים את טבעם ונעשים כוח עזר לישראל לסייע להם לצאת ממצרים. הם פעלו לצדם ולא נגדם.
כך בחיים, אנשים מחפשים נס שישדד את מערכות הטבע ויביא להם את השינוי המיוחל.
אך הנס האמתי מגיע לאדם כאשר הוא בעצמו משתנה מבפנים. כאשר הוא מתעלה מעל הטבע של עצמו, אז מגיע שינוי ומהפך במציאות, זהו נס גדול!
לקרוע את הים, להעמיד את המים כחומה, לעצור את השמש בשמים אלו הם נסים קטנים לעומת אדם המתגבר ועושה מהפך בטבעו.
'שבת הגדול' - על שום מה?
יש המפרשים את שמה של השבת על שם ההפטרה הנקראת בה, מתוך ספר מלאכי ג' ד': "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא".
על אליהו הנביא מוטלת שליחות לקראת אחרית הימים: "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם".
והרי אליהו עלה בסערה השמימה?
אליהו לא מת. הוא פועל כגואלם של יחידים מצרתם, מיישר הדורים בין אדם לחברו, והוא גם סנגורם הגדול של ישראל לפני הקב"ה.
אליהו הנביא הוא גלגול של פנחס.
מובא במדרש אגדה במדבר, "אמר לו הקב"ה אתה נתת שלום ביני ובין בני ישראל, אף לעתיד לבוא אתה עתיד ליתן שלום ביני וביניהם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא, והיתה לו ולזרעו אחריו, שיהיו מבורכים ממני לעולם"
שבת הגדול יום לידתם של ישראל
שבת הגדול מציינת את יום לידתם וגדילתם של עם ישראל.
לידה היא סוג של' תיקון, ניתוק ממצב ישן כדי להיוולד כ-תינוק למציאות חדשה מתוקנת.
בשבת הגדול, אור גדול מאיר בה, הזמן לעצור ולבחון מאין ולאן אנחנו יוצאים?
שבת אחרונה לפני פסח כמו שבת אחרונה לפני ראש השנה מסכמת את כל חודשי השנה.
עת רצון גדולה מאוד כהכנה לשנה החדשה שתבוא ותביא איתה את הגאולה בע"ה.
שבת שלום שבת גדול!