טלית שכולה תכלת
טלית שכולה תכלת בסוד האותיות
קנאת קרח
בבואת התודעה משתקפת מבעד למציאות שאנו רואים
קרח הציץ בציץ הרבה מעבר לציצית
רצה לעצמו את כל התכלת שבטלית
חכם ועשיר שהיה לו הכל…
קֹרַח בשׂיכול אותיות רקח–חקר–קרח.
קֹרַח רָקַח מזימות לפני שחקר עד שנשאר קֵרֵחַ מכאן ומכאן.
הוא העלה שאלות קנטרניות: בית שכולו מלא בספרי תורה האם הוא מחויב במזוזה? טלית שכולה תכלת האם היא חייבת בציצית?
פעל מתוך ראשי תיבות שמו קֹרַח
קנאה – רוממות – חמדה
חמד את מה שלא היה שלו, רקח מזימות עד שנשאר 'קרח' מכאן ומכאן
יוצא מי שמוחה על חלקו ורוצה את חלקו של זולתו, סופו שיאבד גם את שלו.
התכלת שבטלית
"טלית שכולה תכלת" הוא ביטוי אירוני על צד השלילה, כמשל לאדם ללא רבב שאין בו דופי מוסרי.
הביטוי מתאר אדם טהור לחלוטין כביכול. מקור הביטוי במדרש לפרשת קֹרַח[1], הסמוכה למצוות ציצית שניתנה בפרשת שלח הקודמת.
"וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם"[2].
מצוות הציצית כלולה משזירת פתיל צבוע בצבע התכלת בין חוטי הציצית הלבנים. צבע התכלת שימש גם לצביעת חלק מיריעות המשכן, וכן כמרכיב בבגדי הכהונה.
מובא במשנה "התכלת אינה מעכבת את הלבן והלבן אינו מעכב את התכלת"[3]. יש לתת את פתיל התכלת "על הציצית" – על החוטים שהם בצבע לבן הקשורים לבגד, ועליהם לכרוך פתיל בצבע תכלת. רק בעזרת שזירת חוטי התכלת והלבן יחדיו מתגלה הציצית במלוא הדרה.
התכלית שבתכלת
תכלת מלשון תכלית.
אומר הרמב"ן: צבע התכלת שונה מכל הצבעים, כמאמר חז"ל שהתכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע לכסא הכבוד[4]. תכלת הים הוא השתקפות צבע הרקיע במי הים. מי הים שקופים, ורק ממרחק, הים נראה בצבע תכלת כצבע השמים. כך האוויר – הוא שקוף, וממרחק נראה כתכלת.
יש פער עצום בין מה שאדם רואה ותופס לבין האמת המוחלטת.
כך גם גילוי מלכותו של הקב"ה בעולם, ניתן לגלותו אך ורק ממרחק, מפרספקטיבה של זמן ומקום… כמו צבע התכלת. רק אם לוקחים מידת רוחק מהאירועים, אז אפשר לראות את התכלת, את תכלית הדברים.
ממשיך הרמב"ן ואומר, שלא תטעו בה, גורם התכלת שבציצית עלול להוביל לסכנת עבודה זרה. הסכנה הגדולה מתחילה כשנדמה לנו שהגענו לתכלת – לתכלית, ואנחנו כבר מבינים ויודעים הכל.
שאלתו של קרח אם צריך לתת פתיל תכלת בטלית שכולה תכלת, גרמה לכך שכִּלָּה את הטלית, והותירה ריקה מהקשרה. הוא חטא בגדלות המחשבה ש'הכל תכלת', כשחשב שתפס את האלוקות במלואה, ולא הבדיל בין התכלת ללבן. כך נותר קרח רק עם השקוף, עם הריקני וחסר התוכן.
מחלוקת קֹרַח ועדתו
[1] מסכת סנהדרין תלמוד ירושלמי.
[2] במדבר ט, ל"ט.
[3] מנחות פ"ד מ"א.
[4] חולין פט, א'.
עוד תובנות על פרשת קרח
– איזהו עשיר השמח בחלקו
– מחלוקת קרח
– מבחן המטות
– פטום הקטרת
פרשת קרח לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע