תְּרוּמָה

תְּרוּמָה

יש תמורה בעד התרומה!

סוד ההתמרה לראייה מתמירה בצופן סוד האותיות

אלי אליזה לנדאו

הסוד לשינוי מתגלה דרך סוד האותיות

שינוי מיקום האותיות במילה, משנה משמעויות ומעניק פרספקטיבה שונה.
אם נרתום את המילה תרומה נקבל מספר פרספקטיבות על פעולה אחת ובנוסף נגלה את ההשלכות שיש לתרומה על חיינו.
תרומה היא נתינה בחינם במטרה לעזור.
בשיכול אותיות נקבל תמורה, משמע, החלפת דבר בדבר שווה ערך.
תמורה היא גם לשון התמרה – טרנספורמציה, שינוי ממצב למצב.
זה כל סוד התמורה להתרוממות

"וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה", למה לא ויתנו לי תרומה?
וְיִקְחוּ, כל מה שיש לנו הוא פקדון שהופקד בידינו. כמו שבאנו לעולם כך נעזוב אותו, אף אחד לא לוקח איתו שום דבר. כך יוצא שכל תרומה ונתינה היא בגדר לקיחה מהפקדון הזה.
אומרים חז"ל, "יותר ממה שהעשיר נותן לעני, העני נותן לעשיר". העני מאפשר לעשיר לרומם את עצמו מהצדדים השליליים שבו..

התרומה, 'תרום' ותרומם את התורם הן ברוח והן בגשמית
נתינה שורש נתן. נתן, נקראת אותו דבר גם מהסוף להתחלה כמו המחזוריות בטבע. כך יוצא שעצם הנתינה מושכת לאדם השפעה מהשפע.

מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי:
העולם הזה מונהג בעל כורחנו, אולם, בניית המקדש, המקום הקדוש ביותר, נעשית ממקום רצוני וחופשי בלבד המזדהה עם כל עשיה, אחרת היא תהיה מלווה בתחושת ניכור וזרות.

התרומה, היא ביטוי של שותפות היוצרת חיבור, זהות ותחושת שייכות.
מֵאֵת כָּל אִישׁ כדי שיהיה לכל אחד חלק בהקמת המשכן כך שירגיש שייכות.
עיקר הבקשה, לתת עם כל הלב, אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ. התרומה עצמה היא לא בכמות אלא בנתינה שלמה בלב שלם. לרוב, קשה לעשותה כסף, מלשון 'נכסף', דבר שנכספים אליו, קשה לתת אותו .
לכן העיקר הוא לשמה. רש"י אומר "לי" זה 'לשמי' הנתינה האמיתית צריכה להיות לשמה, לשם שמיים.

בתרומה יש כוח גדול לעשות שינוי
סיפור מהחיים, על מהותה של התרומה. לחיצה כאן תעביר אותך לסיפור

"וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם". לא כתוב 'ושכנתי בו'.
בניית המשכן היא תכלית הבריאה, להפוך לבית מקדש קטן, מקום בו האור האלוקי יכול לשכון.
כל החומרים במשכן הם כל החלקים בבריאה, החי, הצומח והדומם. הם מייצגים רמות תודעה שונות ואנחנו אמורים לחבר ביניהם, על מנת לגלות את האמת.
בניין המשכן איננו רק במבנה ובקירות, אין משמעות לאבנים ולעץ ללא קדושת הלב שמכניסים בהם.
בנין המשכן הוא בלב
משכן מלשון משיכה וכן מלשון שכינה ושכינה היא התגלות האור האלוקי בעולם ובאדם.
כדי למשוך את אור השכינה, האדם אמור לעבור דרך עבודת זיכוך והפרשה מעניקה את סוד המשיכה איך למשוך את האור לקדש את עצמנו; את גופנו, את ביתנו ואת כל אשר לנו, לפעול מתוך אמת וקדושה מלאת יראה ואהבה בכל תחום בחיינו, במטרה להפוך את עצמו למשכן חי מקום בו האור האלוקי יכול לשכון.
העיקר הוא הפנימיות ולא החיצוניות.

הוראות בנית המשכן, הם עקרונות בניה נכונים לא רק במבנה הבית כי אם במבנה הפנימי שלנו.
וְאַרְבָּעִים אַדְנֵי כֶסֶף תַּעֲשֶׂה תַּחַת עֶשְׂרִים הַקָּרֶשׁ. אדנים מלשון אדון, על משקל אדנים, האמנם אדונים מונחים למטה? בא ללמדנו, את מידת הענווה מי שמשים עצמו למטה, סופו שיהיה אדון. כמו המים, כיוון תנועתם כלפי מטה אל המקום הנמוך ביותר. כמו הנחלים, זורמים לים, למקום הנמוך ביותר. להיות נמוך זה לא אומר להיות קטן, להיפך. להיות גדול כמו הים.

Error: The video (https://www.youtube.com/watch?v=Y1vOfWOYhU0&feature=youtu.be) couldn't be embedded.

וְעָשִׂיתָ אֶת-הַקְּרָשִׁים, לַמִּשְׁכָּן, עֲצֵי שִׁטִּים, עֹמְדִים
עצי שִׁטִּים הם רמז לדברים משטים בחיינו המונעים מאיתנו לראות את האמת במציאות.
הַקְּרָשִׁים, אותיות הקשרים. כלומר שנחבר את הקשרים בין אנשים בחיינו
הַקְּרָשִׁים הם גם השקרים. לזכור לקשר את הקשרים ממקום של אמת ולא של שקר.
הבעל שם טוב אומר, האדם מקשר בין העולמות בין שמיים וארץ. לכן עליו לקשר את עצמו לאמת, לפנימיות של הדברים. במידה ואדם הולך אחר הבלי העולם הגשמיים בלבד, אז חייו מקושרים בשקר.

וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ מלשון קדושה, ביטוי לנבדלות ולריחוק
וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם: המשכן הוא לא הקרשים והכלים אלא טהרת הלב בפנים,
הציווי איננו למשכן אלא למקדש. אומר ה'שפת אמת', זהו צו אלוקי לכל אדם לקדש את כל הנהגותיו.

המשכן, המקדש והאדם נקראים בתורת הסוד "עולם קטן".
במדרש תנחומא מובא "המשכן שקול כנגד כל העולם וכנגד יצירת האדם שהוא עולם קטן"
מלאכת בניית המשכן היא בבואה של כל אחד משלבי בריאת העולם
חז"ל מתארים את ההקבלות ביניהם – במבנה, במידות ובכלים תואמים את מבנהו המדויק של היקום על כל מערכותיו.

נראה כי המשכן שקול כנגד העולם שקרוי אוהל "נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה" (תהלים ק"ד)
בבנית המשכן נאמר וְעָשִׂיתָ יְרִיעֹת עִזִּים לְאֹהֶל עַל הַמִּשְׁכָּן

ביום השני וִיהִי מַבְדִּיל, בֵּין מַיִם לָמָיִם
ובמשכן כתיב וְהִבְדִּילָה הַפָּרֹכֶת לָכֶם

ביום הרביעי וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם,
ובמשכן וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר

גם פסוקי הסיום של מלאכת המשכן מקבילים – וַתֵּכֶל–כָּל-עֲבֹדַת, מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד
ובבראשית :וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה

לב ליבו של המשכן בדמות הכרובים, שיאה של ההתגלות האלוקית מקום משכנם בקודש הקודשים מעל ארון העדות. וְעָשִׂיתָ שְׁנַיִם כְּרֻבִים זָהָב מִקְשָׁה תַּעֲשֶׂה אֹתָם מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת
נזר הבריאה, שיאו של מעשה בראשית בבריאת האיש והאישה "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם".

במדרשי חז"ל מובא, כי האדם נברא מזכר ונקבה, אלא שהיו מחוברים גב אל גב. היה צורך לחצות אותו לשניים ולהפריד בין הזכרי לנקבי ומאז זוהי כמיהתו של כל אדם להתאחד פנים אל פנים עם החצי השני שלו… כמו הכרובים וּפְנֵיהֶם אִישׁ אֶל אָחִיו

"צלעות המשכן" הן הצדדים במשכן
צלע בלשון המקרא משמשת בהוראה של צד
וַיִּקַּח, אַחַת מִצַּלְעֹתָיו הכוונה, לקחת אחד מצדדיו של האדם מבלי לבטל את הצדדים האחרים.

הוראות בניית המשכן מפורטות בהרחבה ורלוונטיות לחיינו היום ובכל יום
כל הוראה היא מלאכת מחשבת סמלית וסודית.
קביעת הפתחים בהתאם לכיווני השמים
וְעָשִׂיתָ אֵת חֲצַר הַמִּשְׁכָּן לִפְאַת נֶגֶב תֵּימָנָה – דרום
וְכֵן לִפְאַת צָפוֹן
וְרֹחַב הֶחָצֵר לִפְאַת יָם – מערב
וְרֹחַב הֶחָצֵר לִפְאַת קֵדְמָה מִזְרָחָה
אותו עקרון של כיוונים במיקום הכלים במשכן.
אפשר לראות כאן את המקור לפאנג שוואי אחד מענפי המטפיזיקה הסינית. אין הכוונה לניו אייג' פאנג שואי, לשים צפרדעים, ברווזים, צבעים מזרקות וכו'.
אלא על העקרון כיצד לרתום את תנועת האנרגיה למבנה כך שתגיע במיטבה ותשפיע שפע לדרים בו

האופן בו נעצב את הבית שלנו כך נעצב את חיינו. הבית הוא הבבואה שלנו, כמו הפנים המשתקפות במראה.

מנורת הפנים משקפת את הפנימיות שלנו
וְעָשִׂיתָ אֶת נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וְהֶעֱלָה אֶת נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל עֵבֶר פָּנֶיהָ – להאיר פנים לשכינה דרך 7 פתחים בפנים – שתי עיניים, שתי אזניים, שני נחיריים ופה אחד.
פתח הראייה, החיצונית והפנימית, ראיית החזון, לראות באור חיובי.
השמיעה החיצונית והפנימית, שנשמע לכף זכות.
הנחיריים דרכם עוברת הרוח, שנשאף לרוחניות ונגלה אורך רוח,
הפה הפתח שמכניס מהעולם ומוציא ולעולם; אוכל ודיבור.
כאשר אדם מקדש את כל הפתחים בפנים, פניו מאירות באור של קדושה את המשכן.

מ.ש.כ.ן – ראשי תיבות מ-לך ש-ופט כ-הן נ-ביא, שמות תואר לאנשים בעלי משרות רמות .
רק כאשר אדם חי מתוך משמעות וקדושה, הוא מקשר את עצמו לאמת ומתרומם לדרגת כהונה של מלך המולך ומכהן את חייו. רק אז יוכל להכנס כמו הכהן הגדול אל קודש הקודשים מקום משכנה של השכינה.

שנזכה להתחבר לקודש הקודשים ביכולת להתעלות מעל סתירות העולם ולגלות שהקודש והחול אינם סותרים זה את זה, זוהי אחדות הניגודים להגיע לשלמות בחיבור עמוק וטהור.

משנכנס אדר מרבין בשמחה
ומשנכנס אדר קוראים את פרשת 'תרומה' העוסקת בבניין המשכן.
אדרא' אלופו של עולם דר.
ירדה השכינה וקבעה לה דירה בתחתונים.
והעיקר להיות בשמחה – א' אלופו של עולם דר רק במשכן שיש בו שמחה
חודש אדר טוב ושמחחחחחחחחח
שנזכה לראות בבניין בית המקדש – אמן!

תודה לאל!

אלי אליזה לנדאו
שתפו באהבה לכבוד שבת קודש

"המביא דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם" (פרקי אבות)

השאירו סימן או תגובה ושתפו את החברים שלכם באהבה. .

רוצים לקבל את פִשְרָה של הפרשה מדי שבוע לתיבת המייל.
מלאו פרטים כאן בתיבה והיא תשלח אליכם באהבה.

[[ טופס מוטמע]]



כל הזכויות שמורות © אלי לנדאו – התבונה דרך השם

לומדים בחברותא פַּרַשָה ופִשְרָה כל שבוע
בחכמת הסוד של הקבלה וחכמת האותיות
רוצה להצטרף?
כל הפרטים כאן

תגובות (2)

  1. אילת :

    המאמר מרתק ,מאלף, מעניין ועמוק, את מעבירה את המסרים בדרך נעימה, ניכר שאת עושה זאת באהבה ומכל הלב והנשמה. ותודה גדולה על הנתינה הגדולה שלך, והעברת המסרים הלאה.

    • elie :

      אשרייך אילת!
      שמחה לקרוא שאת מוצאת עניין וערך במסרים המועברים בתכנים שאני מעלה.
      מכל הלב, באהבה ובשמחה תמיד. תודה על ההדהוד.

השאר תגובה

המייל שלך לא יוצג בגלוי - שדות חובה מסומנים בכוכבית*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: אזור מוגן זכויות יוצרים.
כותרת שלי