פרשת ואתחנן - לחיות עם הזמן
פרשת ואתחנן
פרשת ואתחנן דרך השם בסוד האותיות
שַׁבָּת הִיא מְקוֹר הַבְּרָכָה
אֵיכָה - "אַיֶּכָּה" ולכה דודי בשבת?
שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ – משה חוזר על עשרת הדברות בפרשה
אחרי שקראנו אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד…
מה הקשר בין אֵיכָה, "אַיֶּכָּה?" שנאמר לאדם הראשון וליום השבת
מדרש רבה מבאר, הנפילה של אדם הראשון, ביום בו נברא, הוא חטא במקום שבו הניח אותו הקב"ה לאחר בריאתו. מיד לאחר חטאו, גורש מגַּן עֵדֶן, והביא מוות על העולם. כל כך מקונן עליו הקב"ה "אַיֶּכָּה?".
אף ישראל נפלו באותן עבירות אחרי שהכניסם לארץ, עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות שהביאו לחורבן בית המקדש ולגירושם מהארץ מקונן עליהם ירמיהו "אֵיכָה…"
מהו גַּן עֵדֶן?
הגירוש מגַּן עֵדֶן הביא למוות על העולם.
'מוות' מעבר להגדרה של מצב שבו גוף חי – אורגניזם חדל לחיות,
'מוות' הוא תוצאה של ניתוק דבר מהשורש – מהמקור המחייה אותו.
הגירוש מגַּן עֵדֶן הוא בעצם 'מוות' – פירוד וניתוק ממקור הכח המחייה של האחדות השלמה בבריאה. על ידי התגשמות לתוך חומר, נגרם לפירוד בין הקב"ה לשכינה.
מי היא 'השכינה'?
היא נמשלה לדמות נשית, בת זוגו של הקב"ה אשר מתגלה ביום שבת. בליל שבת היא מכונה 'כלה'.
השכינה מסתתרת בתוך המציאות של ימי המעשה המלאים בעשיה של חול הגורמים לחציצה בין השכינה לבין הקב"ה.
ביום השביעי נחשפת השכינה בהתגלמותה בדמות השבת, הממלאת את המציאות כולה בהוד והדר.
השראת השכינה בעולם תלויה במעשי האדם. מעשיהם ביחס לממד הזמן ולמקום יכולים להביא לייחוד או פירוד בין השכינה לקב"ה.
בכל זמן שישראל מקיימים מצוות, גומלים חסדים ומעשים טובים, הם מביאים לייחוד בין הקב"ה לשכינה – יש שפע מחייה בעולם.
כשישראל חוטאים, נוצר פירוד בין השכינה לקב"ה שמביא לצמצום השפע בעולם ואז גזרות קשות באות לעולם.
מכאן, רבים נוהגים לפני עשיית מצווה לומר "לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּי" לייחד הקב"ה עם השכינה הקדושה.
מפרש הזוהר הקדוש, אחד מכינויי השכינה כֹּה– הנביאים פותחים "כֹּה אמר יהו"ה…"
תכלית הבריאה היא השראת השכינה בעולם
על ידי המשכת השכינה מהמשכן לישראל, נמשכת השכינה גם לכל הבריאה כולה.
לְכָה דוֹדִי לִקְרַאת כַּלָּה פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
בליל שבת השכינה מחכה להתייחד עם בן זוגה הקב"ה המכונה בשם דוֹדִי לבוא לקראתה, להיפגש עימה ולהשפיע עליה את שפעו, ומשפע זה יינק כל העולם: "כִּי הִיא מְקוֹר הַבְּרָכָה"
בערב שבת כשאנחנו שרים "לְכָה דוֹדִי לִקְרַאת כַּלָּה פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה" אנחנו בעצם מעוררים את הייחוד בין השכינה המכונה כֹּה לקב"ה דוֹדִי – לְכָה בשבילך דוֹדִי כֹּה.
אחרי שאדם הראשון חטא, קרא לו ה'- אַיֶּכָּה?
אַיֶּכָּה – אַיֶּה-כָּה? כָּ"ה [= 25] בגימטרייה.
המילה העשרים וחמש בספירת המילים מִבְּרֵאשִׁית, היא אוֹר, עליו נאמר "הָאוֹר כִּי טוֹב".
"אַיֶּה–כָּה" – אַיֶּה אוֹר השכינה שהאיר בִּבְרֵאשִׁית שבעטיו של החטא נגנז ואדם הראשון גורש מגַּן עֵדֶן.
מאז האדם בכמיהה לחזור למקום הראשיתי "גַּן עֵדֶן", מקום בתודעה המאוחדת באחדות עליונה נצחית להתענג עם אוֹר הבורא.
"אַיֶּכָּה?" מקונן ה' בכאב אַיֶּה? אֵי – אימתי? היכן היית? היכן המקום המוסרי? איפה האחריות שלך שאתה מגלגל אחריות על האישה שאיתך.
וירמיהו מקונן "אֵיכָה ישבה בדד…" הכוונה לשכינה!
בית המקדש בלב
מקום השראת השכינה הוא בבית המקדש – בית המקדש הוא בלב.
יש קשר בין הלב לעיניים – הלב חומד והעין רואה – וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם.
כשהלב חשוך, העיניים חשוכות מלראות את הָאוֹר כִּי טוֹב. כמה בתים נחרבים בעטיה של ראייה חשוכה של לב חשוך בדד.
בית המקדש מכונה 'בית הבחירה' בידינו הבחירה להתעורר, להתאחד ולאחד בין כל העולמות.
אַיֶּכָּה? זוהי קריאה אישית לכל אחד ואחת לקחת אחריות על הכלל ולא לדאוג רק לקבלת שכר פרטי שלי.
להרבות במצוות חסדים ומעשים טובים, ואהבת לרעך כמוך – כי אני ה' – אחד! להביא לחיבור וייחוד בין דוֹדִי ל-כֹּה השכינה.
הערב עם קבלת שבת נשיר בכוונה גדולה
לְכָה דוֹדִי לִקְרַאת כַּלָּה פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה כִּי הִיא מְקוֹר הַבְּרָכָה
לייחד הקב"ה עם השכינה הקדושה שתבוא הגאולה בקרוב ממש אמן.
עוד על פרשת ואתחנן דרך השם בסוד האותיות – אוצר מתנות חינם