נֹחַ דרך השם בסוד האותיות

נח דרך השם

נֹחַ דרך השם בסוד האותיות

נֹחַ דרך השם בסוד האותיות

צופן אדם־עולם בסוד אותיות הפרשה

מתוך האפלה עולה אור

מ-מר ל-'רם חשוון' מתוק

אלי־זה לנדאו

נֹחַ דרך השם בסוד האותיות
צופן אדם־עולם באותיות הפרשה

מתוך האפלה עולה אור
אֶת־קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ

"קֶּשֶׁת" מופיעה בתורה תמיד בסמוך למילה עָנָן – הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן.
תפקיד הענן לשמש כמסך לכיסוי על מראה הקשת שהיא כמראה השכינה, ולא ראוי להסתכל בהתגלותו מפאת כבוד-ה'.
כפי שמופיע במשכן: וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן

חכמי הסוד קושרים את הקשת למשמעות של כלי נשק לירי חיצים כאשר כיוון הירי מצידה הפתוח של הקשת.
הרמב"ן מפרש את הקשת כקשתו של הקב"ה היורה חיצים של גשמי מבול.
אולם, "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן" מבטא הפסקת לחימה, כאשר הצד המקושת של הקשת פונה כלפי שמים, וצדהּ הפתוח פונה ארצה.
נָתַתִּי בֶּעָנָן להראות שלא יורו בו עוד חצים מן השמים, ואולי הענן משמש מעין נדן בו מחזיקים את חרב הלחימה.

"קֶּשֶׁת" מופיעה בתורה תמיד בסמוך למילה עָנָן – הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן.
תפקיד הענן לשמש כמסך לכיסוי על מראה הקשת שהיא כמראה השכינה, ולא ראוי להסתכל בהתגלותו מפאת כבוד-ה'.

חכמי הסוד קושרים את הקשת למשמעות של כלי נשק לירי חיצים כאשר כיוון הירי מצידה הפתוח של הקשת.

הופעתה של הקשת איננה סימן טוב
היא מהווה תזכורת לאנושות על התגברות הדינים בעולם. אור החסדים לא יכול להתגלות בעולם, הקליפות מסתירות עליו.
אולם בזכות הברית נמנע עוד מבול.

אמרו חז"ל בגמרא, "המסתכל בקשת עיניו כהות", שאסור להסתכל בקשת.
כפי שאסור להסתכל על פניו של אדם כועס אלא להרכין ראש, כשזוכרים זאת, מתעוררת תשובה ואז אותה קשת היא בעצם חיוך מצידו של ה'.
בשעה שרואים את הקשת, יש לברך: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, זוֹכֵר הַבְּרִית נֶאֱמָן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָּם בְּמַאֲמָרוֹ".
"נשאל הרא"ש, איך מסתכלים בקשת בשעה שמברכים, והשיב, שאין המסתכל כרואה, כי המסתכל מוסיף ומדקדק בהבטתו יותר מן הרואה".
הכוונה שאסור להתבונן בהסתכלות זמן ארוך, אבל ראייה כרגע להעיף את העיניים לראות איזה דבר, אין בזה איסור.

בתקופת התנאים, שהיו גדולים בתורה, בכל ימיהם לא נראתה הקשת בענן.
כאשר תסתיים הגלות, לכשיבוא המשיח תיראה הקשת בענן "בגוונין נהירין", בהירים.

שמונה פעמים מופיעה המילה בְּרִית בפרשה
ברית קשורה לברית המילה – זֹאת אוֹת הַבְּרִית; אות היא סימן, והיא אחת מ-כ"ב האותיות הבונות תיבות מילים.
כ"ב אותיות המחשבה יוצאות לאור בדיבור המתחיל בתנועה פנימית ומשתלשל ממחשבה לדיבור כהשתלשלות אור אין-סוף דרך כל העולמות.
אומר בעל־שם־טוב, 'מחשבה', אותיות 'חשוב מה', 'וחשב מה' אתה אומר.
בְּרִית כְּרוּתָה לַשְּׂפָתַיִם דיבור יוצר מציאות.

המבול מלשון 'בלבול' נבע מתוך שפע של חסדים ללא גבולות, בסופו של דבר הוביל וקידם את העולם לעבר תכליתו.
'ברית' היא חיבור, ואילו 'כריתה' היא חיתוך, ניתוק והפרדה
הגר"א בביאורו לספר יצירה מבאר: בלתי ניתן לערוך ברית ללא כריתה. בלי שכל אחד מהצדדים "כורת" וחותך משהו מעצמו.
ברית יכולה להתקיים רק כאשר כל אחד מוותר על משהו מעצמו.
כשני חבלים כי ירצו להתקשר זה עם זה
בכורח המציאות יהיה על כל אחד מהם
לוותר על כלשהו ממידת אורכו.
אם ירצה כל אחד לשמור על מלוא מידתו
לא יווצר קשר לעולם.
הקשר נוצר בתחום בו נעשה הויתור – הויתור הוא
יסוד הקשר.

לקשת יש צורה של פה הפוך כמו פה כועס
קֶּשֶׁת אותיות שתק, בשתיקה מרהיבה ה' מזכיר לנו את הברית שכרת עמנו בקריאה לברית מחודשת לעולם מתוקן

הקשת היא אות הברית הראשונה בין הקב"ה לאנושות
הוא כורת ברית שלא יכרית עוד את העולם.
הקשת מסמלת את העולם החדש, עולם מזוכך יותר.
נגיף הכתר קורא לנו לברית מחודשת
להכרית את המיותר ולהכתיר את המקודש!

לעילוי נשמת חיה ג'ורג'ט בת נינט ת.נ.צ.ב.ה.

בשם כל ישראל תהיו טובים!
שתפו באהבה לזיכוי הרבים

"אמר רבי אלעזר א"ר חנינא כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם"

אלי־זה לנדאו – התבונה דרך השם

אלי-זה לנדאו - התבונה דרך השם
[[ טופס מוטמע]]



רוצה לקבל את הצופן בפרשה דרך השם מדי שבוע למייל

מלאו פרטים כאן בתיבה משמאל והוא ישלח אליכם באהבה.


תגובות

אין עדיין תגובות

השאר תגובה

המייל שלך לא יוצג בגלוי - שדות חובה מסומנים בכוכבית*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: אזור מוגן זכויות יוצרים.
כותרת שלי