יונה – בהפטרה ליום כיפור

אהבתם את התוכן? שתפו באהבה 💞

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

יונה בהפטרה ליום כיפור

יונה בהפטרה ליום כיפור

יונה בהפטרה ליום כיפור דרך השם בסוד האותיות

יונה בהפטרה

יונה בהפטרה ליום כיפור - שליחות הנשמה בעולם

סיפורו של יונה, מעשה שהיה, כולו משל למסע שליחות הנשמה הנצחית, חלק אלוקה ממעל שהיא יונה בֶן-אֲמִתַּי. 
בֶן-אֲמִתַּי –
אמיתי מלשון 'אמת' – חותמו של הקב"ה
בֶן-אֲמִתַּי הוא כינוי לבן של הקב"ה שחותמו נקרא 'אמת' שבשליחותו נשלחים למלא שליחות בעולם הזה.

רעיונות עמוקים מהותיים בשמו של יוֹנָה
יוֹנָה רומז על יונתו של נח אשר נשלחה למשימתה שלוש פעמים.
כך על יונה עברו גלגולים להביא אותו לידי מילוי שליחותו כפי רצון ה'.

שליחות הנשמה בעולם

לכל אדם יש שליחות, תכלית ומטרה למלא את חלקו בעולם.
כל האירועים והמצבים שעובר עליו, הם כדי שיגיע למלא את שליחותו במחשבת הבריאה כפי רצון ה'.

מסופר על יונה שנדרש קוּם לֵךְ אֶל-נִינְוֵה וּקְרָא עָלֶיהָ להשיב בתשובה את תושבי נינוה על שחטאו בין אדם לחברו.
קוּם! מבטא שליחות, אך יונה בורח מהשליחות, יורד ירידה אחר ירידה המגיעה לשיאה בהירדמות.
הוא בורח ליפו, מוצא אֳנִיָּה לרדת בה לתרשיש הממוקמת בחוץ לארץ מקום שאין השכינה נגלית שם.

הגאון מוילנא בפירוש לזוהר מפרש אֳניה היא משל לגוף האדם,
אֳנִיָּה מלשון 'אני' 'אנינות' – העולם הזה, עולם החומר.
אניה משמשת ככלי להעברת סחורה ממקום למקום.

כשיונה מסרב לשליחותו, ה' מטיל רוח גדולה וסערה על הים עד שהאֳנִיָּה חישבה להישבר.
המלחים משליכים את הכלים אל הים כדי להציל את האניה מטביעה אך הים הולך וסוער.
יונה יורד פעם אחר פעם ממדרגתו הרוחניות כשהוא מסרב למלא את שליחותו. המילה "ירד" חוזרת על עצמה וַיֵּרֶד יָפוֹ… וַיֵּרֶד בָּהּ…במקום להתמודד, יָרַד אֶל-יַרְכְּתֵי הַסְּפִינָה, וַיִּשְׁכַּב, וַיֵּרָדַם.
הירידה גוררת אחריה ירידה נפשית המנתקת אותו מעצמו ומסביבתו וממשיכה בירידה מוסרית, בבריחה מאחריות לחיי האנשים בספינה למרות הסכנה הנשקפת לחייהם.

המח הוא רב החובל שעומד מאחורי הנשמה

רב החובל הוא המוח המחפש את הנשמה "יונה" הנמצאת בירכתי הספינה
קורא לו: מַה-לְּךָ נִרְדָּם; קוּם! לא מדובר על סתם "נרדם" שינה מתוך עייפות, אלא על תרדמה רוחנית. מצב של הסתר וריחוק מרוחניות, מהתכלית הפנימית האמתית שיש בכל מצב.
יונה נמצא במצב 'רדום' אותיות 'מורד' כשהוא בורח משליחותו האישית המתגלה בהמשך כבריחה מאחריות אנושית.

רב החובל (המח) מדבר אל יונה (הנשמה) שיתרצה: קוּם, קְרָא אֶל-אֱלֹהֶיךָ
אך יונה ממשיך בתרדמתו הרוחנית על כן גם קריאתו של רב החובל איננה מעירה אותו.

הסערה ממשיכה, המלחים מפילים גורלות על מנת לדעת בגלל מי הסערה. הגורל נופל על יונה. הוא מתוודה על בריחתו מפני שליחותו ומבקש מהם שישליכו אותו אל הים, כדי שתיפסק הסערה. הם מבינים שזה רצון ה' ומשליכים אותו לים.
ה' מזמן דג גדול לבלוע את יונה. שלושה ימים ושלושה לילות הוא שוהה במעי הדג משם הוא מתפלל לה' שיציל אותו.

מבריחה לבחירה - לבחור באמת

ככל שיונה ברח משליחותו כך שליחותו רדפה אותו עד שהתרצה בחר בה.
תפילתו נענית והוא קם למלא את שליחותו לנבא: עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם, וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת אם לא יהפכו את התנהגותם מרע לטוב היא תיחרב.
התוצאה כל אנשיה חוזרים בתשובה וַיַּאֲמִינוּ אַנְשֵׁי נִינְוֵה, בֵּאלֹהִים; וַיִּקְרְאוּ-צוֹם וַיִּלְבְּשׁוּ שַׂקִּים, מִגְּדוֹלָם וְעַד-קְטַנָּם כולל המלך בכבודו ובעצמו.

הסיבה העיקרית לבריחתו של יונה משליחותו היא אי הסכמתו עם דרך ה' בה הוא מנהיג את העולם!
הוא ידע שה' ינהג באנשי נינוה במידת הרחמים, אך להשקפתו, הם היו ראויים שינהג בהם על פי מידת הדין, על כן הוא סרב למלא את שליחותו.
אחרי כל האירועים המטלטלים שעברו עליו הוא מתרצה וממלא את שליחותו.
אנשי נינוה חזרו בתשובה וה' סלח להם.
קשה לו עם מידת הרחמים שה' נהג בהם, עד כי הוא מבקש קַח-נָא אֶת-נַפְשִׁי מִמֶּנִּי כִּי טוֹב מוֹתִי, מֵחַיָּי.
הוא יוצא אל מחוץ לעיר, בונה לו סוכה ויושב בצילה.
ה' מצמיח קיקיון שיצֵל עליו. יונה שמח על החסד שעשה אתו האל.
כעבור יום מזמן ה' תולעת שאוכלת את הקיקיון. שמחתו של יונה מתחלפת בצער כשהשמש תופחת על ראשו עד שהוא מתעלף ושואל אֶת-נַפְשׁוֹ, לָמוּת.
לא רק בגלל החום היוקד הוא שואל את נפשו למות, כי אם מתוך הקרע שנפער בתוכו בין השכל הדוחה את התשובה לבין המרגיש את חשיבותה.

השמש היוקדת במדבר מסמלת את מידת הדין המתוחה על ראשו (מסכת סנהדרין דף ד' ע"א) הסוכה אותה בנה יונה והקיקיון אותו זימן לו ה' להצל עליו מסמלים את מידת הרחמים המצילה אותו מאימתה של מידת הדין כדי לגרום ליונה לשנות את דעתו, שיראה עד כמה חשובה מידת הרחמים.

ההפטרה בתפילת מנחה ביום הכפורים

ההפטרה בתפילת מנחה ביום הכפורים מדגישה את השליחות שיש לכל אחד ואחד דרך סיפורו של יונה. (לקריאת ספר יונה)
זהו סיפור גדול כלל עולמי – המילה גָּדוֹל חוזרת על עצמה בכל מיני צורות, מצבים, דמויות ורגשות: הָעִיר הַגְּדוֹלָה; רוּחַ-גְּדוֹלָה; יִרְאָה גְדוֹלָה; דָּג גָּדוֹל; רָעָה גְדוֹלָה; שִׂמְחָה גְדוֹלָה; הַמֶּלֶךְ וּגְדֹלָיו.
אך יונה הנביא עצמו לא זוכה לכינוי גָּדוֹל בעקבות התנהלותו לאורך כל הדרך שאינה הולמת את שליחותו.

מלכתחילה במילוי שליחותו היה עליו להיות בהתבטלות אל מול רצון ה' בבחינת 'אין', אך הוא בחר ב-'אני' שלו, לפעול מתוך מניעים של רצון עצמי.

אין לעולם קיום בלי שכל אחד ימלא את שליחות, בלי שכל אחד ידע את מקומו ויתבטל אל מול רצון ה'. כפי שאין לעולם קיום בלי שמירה על מצוות שבין אדם לחברו.
אנשי נינוה חטאו בין אדם לחברו בחָמָס, מילה המביעה שוד, גזל, עוול, קלקול, השחתה בחומר וברוח.
הפטרת יונה מראה עד כמה גדולה כוחה של תשובה.
תשובה היא ערך יסודי באמונת ישראל. ה' ברא את 'התשובה' עוד בטרם ברא את העולם.

אין התשובה גמורה בבריחה מפני היצר אלא בהתמודדות עמו.
על כן תהליך תשובה נעשה בשלבים: הכרה בחטא, הבעת חרטה, בקשת סליחה, ושינוי התנהגות.

יום הכיפורים יום סליחה וכפרה, מכפר על חטאים שבין אדם לאלוהיו אך לא על חטאים שבין אדם לחברו.
איננו יודעים אם נענינו, על כן בתפילת 'עננו', אנו מבקשים: "מי שענה ליונה במעי הדגה הוא יעננו"
עננו – עֲשֵׂה לְמַעֲנָךְ אִם לֹא לְמַעֲנֵנוּ.

תפילת נעילה לפני שננעלים השערים

בתפילת נעילה רגע לפני שננעלים שערי ההיכלות העליונים.
כל אחד לעצמו עומד בפני בוראו בהיכלו, אף אדם או מלאך לא יכול להיכנס עמו פנימה.
רגע מקודש הקורה רק פעם אחת בשנה, ביום כיפור, זהו 'עת רצון' בה מתגלה החיבור לנשמה – מתעורר לחיים הניצוץ האלוקי החבוי בתוכנו, החלק הכי גבוה הנקרא "יחידה שבנפש" של כל יהודי.
כתיבה וחתימה טובה. 

אלי זו לנדאו

התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מעלה תכנים מרתקים בסוד האותיות והמספרים 

דֶּרֶךְ הַשֵׁם בחכמת הקבלה והחסידות, פותחת צוהר לגלות את הצופן הגנוז במעגל הזמן, המקום והאדם בעולם ובעולמו הפרטי.
מאירה עולמות פנימיים, מרווה נפש צמאה ומחייה את הנשמה במעלות התודעה היהודית בראייה עכשווית לחיינו.

ואם הצלחנו להאיר נקודה טובה  למחשבה, אשריינו! בואו נגדיל עוד הרבה נקודות של אור – שתפו באהבה לזיכוי הרבים. 

נושאים פופלארים במאגר הידע:
פרשת השבוע
סוד האותיות
מִסְפָּרִים מְסַפְרִים
תכנים מחכמת הקבלה והחסידות
התפתחות אישית ועוד….

אלי-זה לנדאו

מעניין אותך לקחת את הנושא שלב אחד קדימה ללימוד מקצועי או להרצאה, השאירו הודעה ונקדם יחד את הנושא שמעניין אתכם:

חגים ומועדים – התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מביאה תכנים מעצימים בסוד האותיות באהבת חינם!
הכוח הרוחני שבראשי חודשים, חגים ומועדים במעגל הזמן לאור חכמת הקבלה.
מוזמנים לפתוח צהר לעולם של אפשרויות בלתי מוגבלות, תכנים מרתקים להרוות נפש צמאה להחיות את הנשמה.
שתפו באהבה לזיכוי הרבים וביחד נהיה טובים יותר לעצמנו ולעולם.

התבונה דֶּרֶךְ הַשֵּם

רוצים לקבל למייל שלכם את הצופן בפרשה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות? השאירו פרטים

לקבלת הצופן בפרשה ישירות לוואצאפ 
לחצו על כפור הוואצאפ והצטרפו

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

האותיות הן אבני היסוד של הבריאה, בהן טמון הצופן ליצירת חיים – התכנה הבסיסית לבריאת העולם ועולמו הפרטי של האדם. 

כולנו בנויים מאותם תדרים של מספרים אך הצירופים והשילובים ביניהם יוצרים את הסיפור הייחודי של כל אחד. מה מספרים המספרים ?

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

12 המזלות הם ביטוי של השפעות והארות שונות המושפעות. בכל חודש מחודשי השנה נובעת הארה אחרת. מה אומר עליכם המזל?

האסטרולוגיה הסינית מזהה ומאבחנת את מאפייני המזלות על פי שנת הלידה ולא על פי חודש הלידה. מה הם מאפייני המזל שלך?