חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
התבונה דרך השם - לוגו

תשליך בנפש מול השלכה בעולם ובזמן בסוד האותיות

תשליך בנפש מול שלכת בעולם ובזמן דרך השם בסוד האותיות

תשליך בנפש מול שלכת בעולם ובזמן בסוד האותיות

תשליך בעשרת ימי תשובה

'תשליך' הוא טקס שנוהגים לקיים מיום ראשון של ראש השנה לאחר תפילת מנחה.
מי שלא הספיק יכול לקיימו עד ערב יום כיפור – תפילה שניתן לומר במשך כל עשרת ימי תשובה.

מנהג ללכת למקור מים ולומר תפילה מתוך ספר מיכה שעל שמה קרוי המנהג "תשליך" 
"יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ יִכְבֹּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאתָם".

בסוף התפילה נוהגים לנער את כיסי הבגדים ואת שוליהם.
עצם הניעור מסמל השלכת כל החטאים למקווה המים וכדי לחזור נקיים מחטא. 

מים מסמלים חסדים התשליך במקווה מים בא לעורר את החסדים כשאנו באים מתוך כוונה לטקס התשליך כדי לנער משולי בגדינו את הָעֲווֹנוֹת, והחטאים.

בגד הוא לבוש חיצוני שאדם לובש עליו. האדמו"ר הזקן בספר התניא, קורא ללבושי הנפש : מחשבה, דיבור ומעשה.
מעשה הניעור של הלבוש שאנו לובשים על גופנו בא לעורר את הנפש לנער מעליה מחשבות מיותרות, דיבורים מיותרים ומעשים שמעכבים ומחטיאים אותנו מתכלית שליחותנו בעולם.

לבוש מלשון בושה,
בגד מלשון בגידה,
מעיל מלשון מעילה,
כיס מלשון כיסוי,
כשהנשמה איננה בנתיב תכלית ייעודה, היא חווה בושה, בגידה ומעילה.
פעולת הניעור מניעה ומטלטלת בחזקה דבר כלשהו כדי להרחיק את מה שדבק בו.
לעומת זאת, ניעור מלשון התנערות.
הניעור בטקס התשליך בא לנער מעלינו ולא עוד להתנער  מהדרך שבה התנהלנו וחטאנו. 

תשליך מול שלכת בעולם ובזמן

הזמן פועל במעגלים קטנים וגדולים.
שנה מלשון שינוי, חודש מלשון חידוש, תקופה מלשון מקיף.

כמו שיש מחזוריות בשנה, יש מחזוריות מקבילה גם ביום וגם בנפש.
האביב בשנה מקביל לזריחה ביום,
הקיץ בשנה מקביל לשעות הצהריים,
הסתיו בשנה מקביל לשעות בין הערביים,
החורף בשנה מקביל לשעות הלילה.

חודש תשרי פותח את עונת הסתיו בה העלים משירים את עלוותם בשלכת.

עונת הסתיו בשנה מקבילה לשעת ערב.
"ויהי ערב ויהי בוקר" מתחיל יום חדש, בסתיו מתחדשת השנה בשלכת.

אדם עולם קטן - נפש בעולם ובזמן

"אדם עולם קטן" – "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" [דברים כ' י"ט].

חכמת הקבלה מראה את ההקבלה בין האדם והטבע.
הטבע החכם משליך מעליו את מה שמיותר
כדי לאפשר צמיחה חדשה של לבלוב ופריחה
שיביא איתו המחר —- באביב.

האדם כמו העץ אמור להשליך מעליו את כל מה שאינו מועיל לו עוד, להשיל מעליו את חטאיו שדבקו בו. חטא מלשון החטאה, עון אותיות ענו. חטא היוהרה הוא עוון שמרחיק ומחטיא אותנו מהדרך שאליה נועדנו.

התשליך אל מול מקור מים חיים – ים, אגם, באר,
בא לכוון להשליך את הדינים מעלינו.

בפעולת התשליך יש להתמקד במילים "ותשליך במצולות ים כל חטאתם"
במצולות בשיכול אותיות- 'צל מוות'.
במצולות ים ובמצולות הנפש יש נקודה פנימית עמוקה המסוגלת לפוגג ולמוסס את השליליות ברגע שהסכמנו להשליך אותנו מעלינו.

שום דבר לא נשאר במצבו לנצח, הדבר הכי קבוע בעולם הוא השינוי.
השלכת בטבע היא חלק משינוי נדרש כדי שהטבע יוכל להתחדש.
כך טקס ה"תשליך", מגלם פעולת שחרור שבאה לפנות מקום בנפש, לשחרר את המיותר, המעכב, המקולקל.
על ידי מעשה חיצוני של ניעור בתשליך ניתן לבוא לידי התבוננות פנימית. לשחרר הרגלים, מקומות ואנשים שסיימו את תפקידם בחיינו.

תשליך מול השלכה

תפיסת המציאות של האדם היא שיקוף של פנימיותו.
"כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" (משלי כ"ז, י"ט)

אירועים בחיים ומפגשים בין אנשים אינם מקריים – כולם הם השתקפות בבואת העולם הפנימי של האדם כמו עומד הוא מול מראה. כדי שמראה תשקף דמות כלשהי, צריך שמישהו יעמוד מולה.

אמור לי מה אתה רואה ואומר לך מי אתה.
כל המציאות שאנו רואים אינה אלא מראה של הפנימיות שלנו. "
השלם רואה שלם והחסר רואה חסר" (הבעש"ט).

כל דבר ודיבור, שאדם רואה או שומע, זו הוראה לעבודה פנימית.
עלינו להבין ולהשכיל איך פועלים כוחות הנפש מבפנים ואין ניתן להפעיל אותם בצורה נכונה.

לכל מקום שנלך וכל אדם שנפגוש, אנחנו בעצם פוגשים את עצמנו – שוב ושוב.
אם נבין זאת, נוכל להשליך מעלינו קשת רגשות עכורים כמו כעס, שנאה, קנאה ועוד שמרחיקים אותנו מהקרובים לנו.
זהו זמן של סליחה ומחילה, לשלוח מחשבות טובות ולחפש נקודות אור במציאות ובאחר.

השלך על ה' יהבך

"הַשְׁלֵךְ עַל ה' יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ"

מפרש רש"י יהבך הוא משאך; 
כשאדם משליך את משאו על ה', רוח הקודש משיבה לו כן. וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ" כלומר המשא שנתן השם עליך הוא בעצמו יסבול משאך.
כאשר אדם חוטא בחטא היוהרה, הוא נאחז בעצמו ובאנשים בשר ודם ואז הוא חווה סבל וכאב.

מה שנתן לך הבורא , בין טוב ובין רע , השליכהו על הבורא ותבטח בו , והוא יכלכל אותך.

יְהָבְךָ בחילוק לשתי הברות, יה-בך
ה' נמצא בכל מקום, כשאתה בוחר לתת לו מקום בך אזי הוא מכלכל אותך בכל הדרכים, ברוחניות ובגשמיות.
בך – הן כ"ב אותיות קודש בהן נברא העולם. אז אתה נעשה שותף בבריאה.

"כָּכָה יֻשְׁלָכוּ וְיִשְׁתַּקְּעוּ בִּמְצוּלוֹת יָם כָּל הַמְּקַטְרְגִים וְהַמַּשְׂטִינִים
יִפְּלוּ וְלֹא יָקוּמוּ, תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד בִּגְדֹל זְרוֹעֲךָ יִדְּמוּ כָּאָבֶן.

הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד. 
יְהֹוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ.

בעשר ובענווה

ראש השנה חל ב-א' תשרי אותיות בראשית
גימטריה [= 913] כמניין גימטרייה 'תאריך עברי' בשיכול אותיות 'בראתי ערכי'. 

עשרת ימי תשובה (10) גימטרייה  = י'
בשל מיעוט החומר באות י' היא מרמזת על צניעות וענווה.

עיקר הגדלות היא בענווה מתוך התגברות על הגאווה שהיא השורש לכל הבעיות. 

י' [=10]. עשר הוא כלל. הפרט איננו עוד אינדיבידואל, כי אם אחד בתוך כלל כי רק דרך הכלל, אינדוידואל יכול לעבור תהליך פנימי עמוק.
להשליך מעליו את המיותר כדי לתקן את החלקים שהתנתקו בתוכו.

'תיקון' אותיות 'ניתוק' – 'תינוק', לתקן את הנתק שנפער בתוכנו כדי להגיע נקיים כתינוק שנולד – זך וטהור.

עשרת ימי תשובה, ישראל נקראים לשוב למקורם, לצור מחצבתם מ'בראשית' – לברוא את ערכם. לשוב מקום הראשיתי. להשליך את כבלי השיעבוד לאש התדמית מה יחשבו עלינו העולם ולבחור להתחבר לאש התמיד – אש הנשמה הנצחית.

מה אנחנו בוחרים להשליך מעלינו השנה?

תשליך

תהא השעה הזאת שעת רצון בחן בחסד וברחמים

אֵלִי־זֶה לנדאו – התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מרחב ללימודי תודעה יהודית
קורסים | הרצאות וסדנאות בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר, קבלה, חסידות ותורת הנפש
כותבת הספרים "לראות את האות בפרשה" דרך השם בסוד האותיות @ כל הזכויות שמורות

מעוניינים לקבל תכנים בנושא: הצופן בפרשה ובראשי חודשים בסוד האותיות?

לחצו על הכפתור להצטרפות לקבוצה

אהבתם את התוכן? שתפו באהבה 💞

אלי זו לנדאו
אלי־זֶה לנדאו - התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות - לגלות אור פנימי. כותבת הספר "לראות את האות בפרשה" בשני כרכים. משלבת בין עולמות: תורת הנפש היהודית, חסידות וקבלה בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר. elie@elilandau.com

התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מפתחת תודעה ופותחת דרכים להשגה של המציאות.

דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות, צירופים ושורשי המילים. הצופן הגנוז באותיות פותח צוהר לעולמות פנימיים. מתוך התבוננות והבנת דבר מתוך דבר מגיעים להבניה.

תורת הסוד העברי מעברת בתוכה עיבורים מפתחי תודעה, בד בבד מרווה נפש צמאה ומחייה את הנשמה. תכנים מלאי ערך "לחיות עם הזמן" במעגל הזמן העברי.

הבלוגים שלי ב-לוגיה-קבלית:
פרשת השבוע; ראשי חודשים
חגים ומועדים במודעות
סוד האותיות; מִסְפָּרִים מְסַפְרִים
כוכבים ומזלות
תורת הנפש, התפתחות אישית ועוד….

אם הצלחתי להאיר בכם נקודה טובה  למחשבה, זכיתי! עזרו לי להאיר עוד נקודות טובות של אור. שתפו באהבה.

אלי־זה לנדאו התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם לימודי תודעה בתורת הסוד

מעניין אתכם לקחת את הנושא שלב אחד קדימה להתפתחות אישית, ללימוד מקצועי או להרצאה, השאירו הודעה ונתקדם:

חגים ומועדים – התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מביאה תכנים מעצימים בסוד האותיות באהבת חינם!
הכוח הרוחני שבראשי חודשים, חגים ומועדים במעגל הזמן לאור חכמת הקבלה.
מוזמנים לפתוח צהר לעולם של אפשרויות בלתי מוגבלות, תכנים מרתקים להרוות נפש צמאה להחיות את הנשמה.
שתפו באהבה לזיכוי הרבים וביחד נהיה טובים יותר לעצמנו ולעולם.

התבונה דֶּרֶךְ הַשֵּם

רוצים לקבל למייל שלכם את הצופן בפרשה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות? השאירו פרטים

לקבלת הצופן בפרשה ישירות לוואצאפ 
לחצו על כפור הוואצאפ והצטרפו

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

האותיות הן אבני היסוד של הבריאה, בהן טמון הצופן ליצירת חיים – התכנה הבסיסית לבריאת העולם ועולמו הפרטי של האדם. 

כולנו בנויים מאותם תדרים של מספרים אך הצירופים והשילובים ביניהם יוצרים את הסיפור הייחודי של כל אחד. מה מספרים המספרים ?

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

12 המזלות הם ביטוי של השפעות והארות שונות המושפעות. בכל חודש מחודשי השנה נובעת הארה אחרת. מה אומר עליכם המזל?

האסטרולוגיה הסינית מזהה ומאבחנת את מאפייני המזלות על פי שנת הלידה ולא על פי חודש הלידה. מה הם מאפייני המזל שלך?