חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
התבונה דרך השם לוגו שקוף

פרשת שמות דרך השם - עצמות שם ה' בשם האדם

פרשת שמות דרך השם - עצמות שם ה' בשם האדם. כוח שם ה' מתגלה במלוא עוצמתו בשם האדם. לאור תורת הסוד העברי וחכמת הנסתר.

פרשת שמות דרך השם

כוח השם בספר שמות

ספר שְׁמוֹת פותח בשמות בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל.
מדוע התורה מונה את שמותיהם אחרי שמנתה אותם כבר בפרשות קודמו

כוח הַשֵּׁם מתגלה במלוא עוצמתו בפרשת שְׁמוֹת הפותחת את ספר שְׁמוֹת.

וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה
שְׁמוֹת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל" הם אלה שבאו למצרים, אך לא הנשמות ירדו מִצְרָיְמָה, רק בחינת שְׁמוֹתם ירדו.

הנשמות עצמן הן בנות־חורין שאינן מוגבלות לעולם החומר, על־כן הן לא יכולות לרדת או לחוות צמצום וירידה

לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם", מדרש תנחומא, מלמד על המשמעות הרבה שיש לשם האדם ועל הזהות הייחודית שמתקבלת מתוך חיבור שמו לשם ה' הוי"ה.

"כל מה שלא נשיג לא נדעהו בשם"

"כל מה שלא נשיג לא נדעהו בשם[ זהר בעל הסולם].
"שם" פירושו השגה.

דרך השם של כל מילה אפשר להשיג ולהבין את כל המציאות.

"שם" הוא גילוי העצם שמחובר לעצמות ה' יתברך.
כל ההויה נבראה בכח שֵּׁם הַשֵּׁם המפורש של הקב"ה – י־ה־ו־ה, הוא זה המְחַיֶּה וּמְהַוֶּה את העולם. הַשֵּׁם המְפֹרָשׁ הוא מלשון פירוש וכן מלשון מְפֹרָשׂ – מסתעף ומתבאר באין־סוף משמעויות ומהווה את כל הקיום: הדומם, הצומח החי והמדבר, כולם נוצרו בשם "י-ה-ו-ה" השם שמחייה ומהווה את כל הבריאה. נשמות ישראל חלק אלוקה ממעל ממש מחוברות לשֵּׁם יהו"ה יתברך, דרך השֵּׁם שקוראים להם הם מתחברים לכוח עצמותו.

שֵּׁם י־ה־ו־ה כמניין המילה 'אדם'

שֵּׁם י־ה־ו־ה במילוי אותיות אל"ף כמניין המילה 'אדם':

יו"ד [=20] + ה"א [=6] + וא"ו [=13] + ה"א [=6] חיבור ביניהם [=45] = אדם.

שֵּׁם האדם הוא מעין חבל טבור המחבר אותו אל הנשמה דרך שֵּׁם י־ה־ו־ה המהווה ומקיים את הבריאה"[2]. ממנו האדם יונק את חיותו עם כל נשימה.

בלב המילה נ־שמ־ה מופיעות האותיות 'שם'. חכמי הסוד מלמדים שמכאן נרמז ששֵּׁם האדם מבטא את המהות הפנימית של הנשמה שהיא "חלק א־לוה ממעל"[3] – האופן שבה היא מתגלה בעולם.

השֵּׁם מעניק שייכות וזהות שמחכה להתגלות ולגלות את תפקידו, ייעודו ושליחותו בעולם.

התכונות הכשרונות, התארים, כולם הם דרכי גילוי של האדם, אך האדם הוא הרבה יותר גדול מסך כל חלקיו הנגלים.

כותב הרב קוק באורות הקודש, "את עצמותו של האדם לא נוכל אף פעם לתפוס. אפשר לתפוס ולגלות רק חלק מהעצמי של האדם".
עצם האדם נעלמת ונסתרת, והיא מופיעה ומתגלה בכל מיני צורות, במבנה הגוף, בחשיבה, בדיבור, אבל יש הרבה מעבר…

סוד אותיות השם בעולם ובאדם

אורו של הקב"ה הוא אינסופי, אין לו גבול ואין לו מידה.

כדי לברוא את העולם, צמצם את אורו לכלים. הבחינה שצמצמה את האור, זה בחינת האותיות.

האותיות הן מרכבה לאור העליון שמתגלה בעולם.
כ"ב אותיות הם כ"ב נתיבים לגילוי אור אינסוף בעולם הזה.

לכל אות יש תוכן אור רוחני ייחודי ומהותי. חיבור בין אותיות הוא מיזוג בין אורות.
למה הדבר דומה?
לערבוב בין צבעי יסוד. הצירוף יוצר מצרף שונה, כך דרך משל, האותיות הן מיזוגים בין אורות.

השם הוא הגרעין הרוחני שבתוכו מקופל האור של כל נברא ונברא.

השם מגלם הארה קטנה מעצם הנשמה המחוברת לשם י־ה־ו־ה שיורד לעולם בשליחות הבורא. בירידתה לעולם חווה הנשמה ירידה צמצום והגבלה בעולם הזה עולם של חומר. 

משה בַּתֵּבָה - השם במילה

משה אותיות הַשֵּׁם;
הַשֵּׁם הוא עצם הנשמה, שֵׁם האדם; שֵׁם המתאר מילה;
תיבה היא גם מילה;
תיבה בשׂיכול אותיות הבית – בית ה' – בית הַשֵּׁם;
תיבה אותיות בת־יה, בפשט הסיפור הלוא היא בתיה בת פרעה, שגילתה את משה. "וַתִּצְפְּנֵהו בַּתֵּבָה"  –השם מוצפן במילה.

משה שליחו של ה' משה מייצג את כלל נשמות ישראל.

כפי ששליחותו של משה היתה למשות, למשוך ולהעלות את ישראל מגלות מצרים, המקום הנמוך ביותר שירדו אליו. כך עולה ומתגלה תכלית ירידת הנשמה לעולם היא לצורך עליה.

השליחות והתפקיד מקופלים בשם האדם

כל המציאות רק מחכה להתגלות. על האדם מוטלת החובה לגלות את חלקו בעולם דרך עבודת בירורים כדי לגלות את שליחותו. למשות ולהעלות את עצמו מגלות לגאולה דרך השֵּׁם שלו.

ההבדל בין גולה לגאולה זאת האות אל"ף. רמז לכך שיש להכניס את האלוקות, את האות אל"ף – אלופו של עולם, בכל המצבים החשוכים כדי לראות גאולה.

עם ישראל נמשלו לכוכבים המאירים בלילה, עליהם נאמר לְכֻלָּם בְּשֵׁם יִקְרָא (ישעיהו מ' כו) הם חשובים כל אחד ואחד לעצמו.
לכל כוכב יש שֵּׁם על פי תפקידו ושליחותו כך ישראל שקולים כצבא השמים, מאירים ומזהירים כזוהר הרקיע בחשכת העולם (השפת אמת).
כך לכל איש יש תפקיד שהופקד עליו. הַשֵּׁם שנתן לו אלוקים רומז על תוארו, תפקידו ושליחותו להעלות את האור בעולם כולו.

השם שקוראים לאדם זאת מהותו

כשמזכירים אדם בשֵּׁם הוא מקבל כוחות והארה מאת הַשֵּׁם אז מתרבה אורו. על־כן מונה התורה את שמותם של בני־ישראל כבר בתחילת ספר שמות, להרבות את אורם בירידתם למצרים.

אומר הרבי מלובביץ' על האדם מוטלת החובה לגלות את חלקו בעולם דרך עבודת בירורים לגלות את חלקו בעולם כדי למשות ולהעלות מגלות לגאולה. השם לא נועד בעבור האדם עצמו. הרי כשהאדם עם עצמו הוא אינו הולך וקורא בשמו. עצם שורש הנשמה הוא למעלה משמות וכינויים. 
השם הוא רצון ה' העליון, וההורים מקבלים את שם הוולד בנבואה קטנה.

יש שמות ויש כינויים

יש שמות ויש כינויים.
"כינוי" זה "שם תואר", רחום, חנון, ארך אפיים, רב חסד, אמת. חכם, צדיק, ענו…
שמות תואר מתארים תוכן נפשי פנימי שמתגלה. תואר מבטא את האור המיוחד שטמון באדם.

שמות ה' – אלהי-ם, אדנ-י, א-ל שד"י, יהו"ה כל שמותיו קדושים. אסור למחוק אותם. אבל כינוי אפשר למחוק.

השם הוא הזהות והמהות של האדם השעבוד מתחיל כשאדם בוגד בעצם הנשמה שלו, שוכח את זהותו, מחפש את עצמו בחוץ במקום להכנס פנימה. אז השם מתנתק מעצם הנשמה שלו. בשינוי שם משתנה גם מהותו המקורית. זה כמו לעמעם את האור המקורי.

משנה שם משנה מזל

אנשים נוטים לחשוב ששינוי השם יקרע את רוע גזר הדין שעליו רשום השם הישן.

שינוי שם  –יכול לשנות את מזלו של האדם לטובה רק אם הגזירה שנגזרה עליו היא מצד מזלו הטבעי.
אבל אם היא בגלל חטא, לא יועיל דבר עד שיקבל עליו לתקן עצמו לשנות את דרכו. (המהרש"א)

בגמרא מובא " אמר רבי יצחק ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם אלו הן צדקה צעקה שינוי השם ושינוי מעשה" (בבלי ראש השנה, דף טז)
צדקה תציל ממות.
צעקה, גבוהה יותר מכל דיבור. צעקה מעומקא דליבא – מעומק הלב מעוררת רחמי שמים.
שינוי שם ושינוי מעשה.

שינוי השֵּׁם בלבד אינו משנה מצב, אלא אם כן הוא מלווה בשינוי מעשה.

אברהם אבינו ושרה אמנו שינו את שמם לא מתוך רצון לעשות "מעקפים" לניסיונות שה' העמיד בפניהם, אלא בפקודתו הם פעלו לאור שינוי המעשים שלהםו, הוכיחו שהם ראויים לתולדות.

דוקא משום המשקל הרב שיש לשם האדם, יש להיזהר מאוד משינוי שם.
אדם צריך שיהיו לו סיבות וטעמים למה להחליף שם.
השם מורכב ממצרף של אותיות על כן כל שינוי באותיות השם מהווה התעסקות בצינורות השפע הרוחניים של האדם.

זאת לא עבודה לנומרולוגים להציע לאנשים לשנות שמות. יכולים להזיק במקום להועיל.
האר"י ז"ל הזהיר שאין בימינו מי שיוכל לבטל את השם הקודם ולהחליפו לשם אחר. ויש להקפיד (במידת האפשר), שהלך אחר הטעם – הסיבה שלשמה ביקש לשנות את שמו.

ביום פקודות האדם, מלאך שואל את הנשמה מה השם שלך?

למה הכוונה? האם חיית את השורש הפנימי של נשמתך?

מסופר על רבי זושא שראו אותו בוכה. שאלו אותו "זושא למה אתה בוכה?" ענה להם, "אני פוחד שביום פקודה כשאגיע לשמים, לא ישאלו אותי 'זושא למה לא היית משה רבנו', ישאלו אותי ז'ושא, למה לא היית זושא?"

גלות וגאולה מתחילים בתודעה

פרשת שמות מגלה ששם האדם מקפל את תמצית סוד נשמתו.

יש סיבה לכל דבר, כל הניסיונות והקשיים שמגיעים אלינו נועדו כדי לחשל אותנו במשימת שליחות חיינו.

חז"ל מציינים את מעלתם של בני ישראל בכך שלא שינו את שמותיהם בעת שהייתם במצרים. למרות כל מה שעברו הם שמרו על זהותם על כן נגאלו ישראל ממצרים":
המצרים ביקשו לעקור את שמותיהם העבריים של בני ישראל וליתן להם שמות מצריים אשר ישכיחו מהם את כור מחצבתם. לשעבד ולשבר את גופם ואת רוחם, לטשטש את זהותם הלאומית ולפגום בליכודם.
אולם הם היו דבקים בשמם ובשם השם הגדול ועל כך זכו בגאולה.

השם לא אשם! חירות פירושה אחריות.  אדם צריך לקחת אחריות על עצמו. מי שאינו מחובר לשם שלו הוא מנותק מהזהות שלו.

באנו לעולם לגלות את האור ולהגדיל אותו בעולם. עצם הגילוי הוא הגאולה.

אֵלִי־זֶה לנדאו – התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מרחב ללימודי תודעה יהודית
קורסים | הרצאות וסדנאות בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר, קבלה, חסידות ותורת הנפש
כותבת הספרים "לראות את האות בפרשה" דרך השם בסוד האותיות @ כל הזכויות שמורות

מעוניינים לקבל תכנים בנושא: הצופן בפרשה ובראשי חודשים בסוד האותיות?

לחצו על הכפתור להצטרפות לקבוצה

אהבתם את התוכן? שתפו באהבה 💞

אלי זו לנדאו
אלי־זֶה לנדאו - התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות - לגלות אור פנימי. כותבת הספר "לראות את האות בפרשה" בשני כרכים. משלבת בין עולמות: תורת הנפש היהודית, חסידות וקבלה בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר. elie@elilandau.com

התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מפתחת תודעה ופותחת דרכים להשגה של המציאות.

דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות, צירופים ושורשי המילים. הצופן הגנוז באותיות פותח צוהר לעולמות פנימיים. מתוך התבוננות והבנת דבר מתוך דבר מגיעים להבניה.

תורת הסוד העברי מעברת בתוכה עיבורים מפתחי תודעה, בד בבד מרווה נפש צמאה ומחייה את הנשמה. תכנים מלאי ערך "לחיות עם הזמן" במעגל הזמן העברי.

הבלוגים שלי ב-לוגיה-קבלית:
פרשת השבוע; ראשי חודשים
חגים ומועדים במודעות
סוד האותיות; מִסְפָּרִים מְסַפְרִים
כוכבים ומזלות
תורת הנפש, התפתחות אישית ועוד….

אם הצלחתי להאיר בכם נקודה טובה  למחשבה, זכיתי! עזרו לי להאיר עוד נקודות טובות של אור. שתפו באהבה.

אלי־זה לנדאו התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם לימודי תודעה בתורת הסוד

מעניין אתכם לקחת את הנושא שלב אחד קדימה להתפתחות אישית, ללימוד מקצועי או להרצאה, השאירו הודעה ונתקדם:

רוצים לקבל למייל שלכם את הצופן בפרשה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות? השאירו פרטים

לקבלת הצופן בפרשה ישירות לוואצאפ 
לחצו על כפור הוואצאפ והצטרפו

עוד תכנים בצופן פרשות השבוע

חברים שאהבו את התוכן הזה אהבו גם את הנושאים הבאים

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

האותיות הן אבני היסוד של הבריאה, בהן טמון הצופן ליצירת חיים – התכנה הבסיסית לבריאת העולם ועולמו הפרטי של האדם. 

כולנו בנויים מאותם תדרים של מספרים אך הצירופים והשילובים ביניהם יוצרים את הסיפור הייחודי של כל אחד. מה מספרים המספרים ?

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

12 המזלות הם ביטוי של השפעות והארות שונות המושפעות. בכל חודש מחודשי השנה נובעת הארה אחרת. מה אומר עליכם המזל?

האסטרולוגיה הסינית מזהה ומאבחנת את מאפייני המזלות על פי שנת הלידה ולא על פי חודש הלידה. מה הם מאפייני המזל שלך?

קורס מאמנים קואצינג יהודי על פי תורת הנפש