שבת חזון דרך השם אור לתשעה באב
שבת חזון דרך השם בסוד האותיות
'שבת חזון' על שם ההפטרה מחזון ישעיהו בן אמוץ שהתנבא על חורבן ירושלים.
ההפטרה בפרשת דברים נקראת תמיד בשבת לפני תשעה באב.
משה שאמר "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי" קובע עכשיו "אֵלֶּה הַדְּבָרִים…".
אומרים חז"ל "הַדְּבָרִים", הכוונה לדיבורים שנאמרו מפיו סמוך למיתתו ונכתבו בספר דְּבָרִים.
משה מונה לפניהם את כל החטאים שעברו במדבר בערבה. הוא מלמד אותנו איך אומרים דברי תוכחה.
ההליכה במדבר הגשמי היא תהליך התפתחותי של חישול.
הנדודים מגלמים את חיפוש התכלית הייחודית שכל איש ישראלי ותכליתנו כעם ישראל שכולנו עוברים ביחד ולחוד להתגבש במטרה למלא את ייעודו בתכלית מחשבת הבריאה.
דרך האירועים במציאות הארצית הוא מעורר אותם לראות את המציאות במבט רוחני גבוה מעבר לסיפורים – היכן לנתק כדי לתקן מקומות שעלולים לחזור על עצמם ולחסום אותם מלהגיע אל ייעודם.
סיחון מלך חשבון - קליפות מחשבה
משה מבאר את התורה רק אחרי הכותו את סיחון מלך חשבון ואת עוג מלך הבשן המוזכרים בפרשה – שתי קליפות קשות ביותר מכל המלכים הגדולים והאדירים שלא הניחו לישראל להיכנס לארץ.
מפרש ה'נתיבות שלום': כל העמים שעמדו בדרכם של ישראל להיכנס לארץ, אלו הם הקליפות המסתירות את אור אלוקותו יתברך המתעוררת רגע לפני שיהודי עומד להגיע אל ייעודו ותפקידו, ומונעות בעדו להשיג את ייעודו.
"סִיחֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן" – קליפות במחשבה
סִיחֹן מלשון שיח או הסחה, חשבון מלשון מחשב ומחשבן.
אלה השרויים בקליפות משיחים תפילה בהסחת הדעת, חושבים חשבונו של עולם ומחשבים בעד עצמם. לעומתם אלו שיצאו מהקליפות, לפני כל תפילה הם עושים חשבון נפש ומושלים ביצרם מתוך אמונה תמימה ושלמה.
סיחון מלך חשבון - קליפות מחשבה
ההפטרה מפגישה אותנו עם האמת בצורה הכי ישירה וכואבת! איבדנו את הלב.
בָּנִים גִּדַּלְתִּי וְרוֹמַמְתִּי וְהֵם פָּשְׁעוּ בִי…
לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם…
שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים…
וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי…
מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם…
חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי, הָיוּ עָלַי לָטֹרַח, נִלְאֵיתִי נְשֹׂא.
כל אלו חסרי משמעות אם לא באים מתוך אמונה, כוונה ואהבה.
הקב"ה לא זקוק לקרבנות או היצמדות לתפילות וקיום מצוות בלי לב וכוונה.
"רַחֲמָנָא לִבָּא בָּעֵי": חשובה הכוונה שבלב ולא רק המעשים החיצוניים.
מעשים בלי כוונה, הם כמו גוף בלי נשמה.
אנחנו נופלים לפעולות חיצוניות, רואים רק את אני, עצמי וטובתי.
התחשבנות אל מול חשבון נפש
כשנופלים בשבי היצרים והמידות הרעות מתוך ראיית מציאות מצומצמת לזמן ומקום, של אני עצמי וטובתי, נופלים לתוכחות ותחכים, האשמות ומלחמות.
היום יותר מתמיד אנחנו כעם ישראל נקראים לעצור לפני שנקרע
אנחנו נקראים לעצור ולמשול ביצרים
להפסיק לחשב מחשבות של דעת קהל,
להפסיק לחשב מחשבות של חבר
להפסיק לחשב חשבונות שמים
להפסיק להתחשבן
להפסיק לחשב חישובים של עתיד וקץ הימים
להחזיר לעצמנו את עצמנו
להחזיר את הלב שאיבדנו!
להתחיל לעשות חשבון נפש כל אחד לעצמו!.
שעת מנחה בשבת חזון היא מקור הברכה
שעת מנחה בשבת חזון היא מקור הברכה
שבת־חזון מלשון חזיון מחזה, ראיה עתידית בעיני הרוח – לחזות את הגאולה.
חכמי הסוד מגלים ששעת מנחה בימי חול היא עת התגברות הדינים, ובימים אלה שלפני תשעה־באב מתגברים הדינים עוד יותר.
שבת היא 'עת רצון' גדולה מאוד, כי אז נמתקים בה הדינים בזכות קדושת השבת. שעת מנחה ב'שבת־חזון' היא עת כפולה ומכופלת שיש בכחה להעלות את התפילות של כל השנה, ולפתוח שערי רחמים כי מקדושתה נמתקים כל הדינים.
ועוד אומרים חכמי הסוד: תפילת פטום הקטורת שהקְטֹרֶת מלשון קושרת – מחברת מסמלת את החיבור בין כוחות הטוב לכוחות הרע. שבת זו מסוגלת לקרב לבבות ולקשר בין כל חלקי העם.
אחד ממרכיבי הקטורת הוא החלבנה שריחה רע מאוד מבין כל הסממנים, אך על־ידי שמערבה הכהן עם עשרת הסממנים שריחם טוב, מתהפכת החלבנה ומפיקה אף היא ריח טוב ונעים עד מאוד. ללמד שלכל כלל ישראל יש מקום – גם לרשעים שהם בבחינת החלבנה, הרי שהם נכללים בין כל שאר הסממנים של העם.
אב מנחם
חודש אב נקרא 'מנחם אב' על שם הנחמה שאנו מצפים לה בעקבות כל הפורענויות שחלו בו.
יש שני מיני ייסורים:
יש 'חבלי מיתה', שהם צער גדול, אבל אין מה לעשות!
ויש 'חבלי לידה', שבהם הצער מהול בשמחה. אלו חבלים שמקרבים את הלידה ואת תחילתם של חיים חדשים כך גם בגאולה.
"אֱלִי צִיּוֹן וְעָרֶיהָ"[1] מפרש ה'קדושת הלוי', ייסוריה של ציון הם כצערה של 'אשה בציריה' בחבלי לידתה.
הגאולה השלמה מצפה להתגלות – אל תגידו יום יבוא הַביאו את היום!
"אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת ה' אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית ה' כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ".
מחשבות מתחילות בלב, עיקר עבודת ה', שלמות ותמימות הלב – שתהיה הלימה בין המחשבה הפנימית שבלב לבין הדיבור היוצא בהבל פה. הבל הוא פנימי הוא הכח הרוחני המחייה את הדיבור. אין בו עדיין גילוי של אותיות, הוא השורש והמקור למדרגת 'רוח' שנמצאת בלב.
הלב אותיות הבל, הם אחד. הבורא רוצה את הלב – את כוונת הלב התמימה.
כמה טוב שיש לנו אב מנחם ונחזה בנחמה על כל מה שעברנו.
אמן!
פרשת דברים לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע