פרשת ויקרא - תורת המראות
פרשת ויקרא - איך לקרוא את הקריאה בתוך ההסתרה
תורת המראות לקריאת מסרים בכל מקרה בחיים
בכל מקרה ומקרה שקורה לנו מגיעה קריאה פנימית עמוקה.
קרב וקרבה, שלום ומלחמה מתנהלים בתוך נפשנו
מערכות יחסים בחיינו משקפות את מערכת היחסים הפנימית המתנהלת בתוך תוכנו פנימה בינינו לבין עצמנו.
אדם הנמצא בקונפליקטים פנימיים, יפגוש בחייו מערכות יחסים מלאות קונפליקטים והתנגשויות.
לעומתו, אדם השרוי בשלום עם עצמו, ימצא עצמו במערכות יחסים הדדיות.
ההנחה שפנים וחוץ הם שני דברים שונים שגויה מיסודה. היא מרחיקה אותנו מעצמנו ומסביבתנו. פוגעת בנו ובאנשים קרובים לנו. החסידות מלמדת להסתכל על כל מקרה כרקמה ועל כל צרה כצהר – חלון הזדמנות לגילוי האור הגנוז בהם כדי לגדול מתוכם. לעשות איתם ודרכם עבודת תיקון בענווה במקום להילחם בהם מתוך יוהרה.
פרשת ויקרא - מתוך ההסתרה מגיעה הקריאה
הבעל שם הקדוש נותן לזה שם – "תורת המראות" השתקפות עולם פנימי בעולם חיצוני.
אל"ף אלופו של עולם מקטין ומסתיר עצמו באות אל"ף זעירא המופיעה במילה וַיִּקְרָא. זוהי קריאה שעולה מתוך כל מקרה בהסתרה שמסתתרת בכל המצבים, האירועים והדמויות שבחיינו.
עלינו לעצור, להתבונן בענווה ולבחון את המסרים המקופלים שם עבורנו כדי לדייק אותנו אל התכלית והשליחות אליה נועדנו. אחרת נחיה את החיים ממקרה למקרה באירועים חיצוניים ומקריים, בקרבות מתישים.
תורת המראות של הבעל שם טוב הקדוש עומדת על הנחת יסוד פשוטה, שהבורא יתברך משגיח בהשגחה פרטית על בריותיו. כל מקרה מהווה מראה להנחות את האדם בכל פרט ופרט. 'מידה כנגד מידה'. כפי שאדם מתנהג כך מתנהגים עמו.
כל הוויה היא מראה רק צריך לדעת איך לקרוא אותה, איך להבין וללמוד ממנה. מערכות יחסים בחיינו משקפות את מערכת היחסים הפנימית המתנהלת בתוך תוכנו פנימה בינינו לבין עצמנו.
אדם הנמצא בקונפליקטים פנימיים, יפגוש בחייו מערכות יחסים מלאות קונפליקטים והתנגשויות. לעומתו, אדם השרוי בשלום עם עצמו, ימצא עצמו במערכות יחסים הדדיות.
הקריאה להפוך כל קרב לקרבה
פרשת וַיִּקְרָא פותחת את ספר וַיִּקְרָא המכונה בשם "תורת כהנים" העוסק רובו ככולו במלאכת הקרבת קרבנות במשכן.
מלאכה המוכתבת לפרטי פרטים עד החלקים הפנימיים של הבהמה הנקראים 'קרביים'. דרך הקרבת הבהמה, אדם נקרא להתבוננות פנימית עמוקה, אל הקרביים של כל מצב.
מל"ח ראשי תיבות: מח-לב-חיים.
מתוך שיתוף בין המח והלב, בין שכל לרגש בין הגיון להרגשה מגיעים לחיים רוחניים.
מִכֶּם ראשי תיבות "מידה כנגד מידה".
אומר הכלי יקר: עבודת הקורבנות באה לתקן את המידות בנפש כדי לזכך את הנשמה. אך לפני שיביא את הקורבן, יביא את עצמו תחילה – יביא ל'שחיטה' את החלק הבהמי הייצרי שגרם לו לחטוא.
כלומר, לבחון ולשרש מהשורש את הגורמים והמניעים לתפיסת מציאות המחטיאה אותנו מהאמת הפנימית של הבורא בבריאה.
במילה וַיִּקְרָ־א אות אחרונה היא אל"ף.
בסדר אותיות אל"ף-בי"ת, אחרי האות אל"ףמגיעה האות בי"ת.
אם נחליף את האות א' לאות ב' – אז המילה וַיִּקְרָ־א הופכת להיות ויקר־ב – שורש ק.ר.ב. לרמז שכל מקרה הוא בעצם קריאה לקרב ולהתקרב אל עצמנו ואל האחר. להפוך כל קְרַב ומלחמה לקרבה.
אנחנו נקראים להתקדם מאל"ף אמונה לבי"ת בטחון ב-ה'. לזכור ש"אין רע יורד מלמעלה", הבורא הוא טוב ומיטיב וכל המצבים נועדו לקדם את האדם אל תכלית תפקיד נשמתו בעולם.
האות אל"ף מגלמת אמונה
האות בי"ת מגלמת בטחון ב-ה'.
שוב אנחנו נקראים להתקדם מאמונה סתם לאמונה עם בטחון. אמונה בלי בטחון אין בה אמת.
אות אל"ף קטנה - ענווה מול יוהרה
וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד
אלף זעירא, במילה ויקר־א, אות קטנה לעומת שאר האותיות הכתובות בתורה.
אומר רש"י, להורות על ענוותו של משה. שנהג בשפלות רוח בבואו אל הקודש, על אף שהיה קרוב לה', ועל אף שהשלים את המשכן לא נהג כאחד מקורב שיכול לעשות כרצונו.
משה רבנו תיקן את חטא ההתנשאות ותחושת הגדולה שהיתה אצל אדם הראשון הנרמז באות אל"ף 'רבתי' אות גדולה במילה א־דם בספר דברי הימים.
"משה" אותיות "השם" – מייצג את כל נשמות ישראל.
ויקרא, מכוונת אל כל איש ישראלי להגיע למדרגתו של משה רבנו למלא את שליחות נשמתו דרך השם יתברך ודרך שמו.
אין זה השם שקוראים לו לאדם הוא 'אשם' בכל האתגרים שקורים לו.
יהודי מלשון מודה, מודה ומברך על הרעה כשם שמברך על הטובה – "אין רע יורד מלמעלה", הבורא הוא טוב ומיטיב.
כל מקרה ומקרה שקורה נועד לזכך ולהעלות את האדם במעלות הקדושה.
על ידי שאדם מקדש את עצמו ומעשיו, בכל מקרה שקורה לו, הוא מבטיח את השגחת אור הבורא שיאיר את חייו.
ויקר[א] - החיים יקרים מדי - הקריאה לייקר כל מקרה
ויקר־א אות אל"ף קטנה נבלעת באותיות הראשונות יקר.
לרמז לאדם שעליו לעשות שינוי תפיסתי – לייקר כל מקרה ומקרה שקורה לו מתוך ענווה ושפלות רוח, כפי שהיתה למשה רבנו.
לעצור, להתבונן, להודות, להוקיר, להכיר ולייקר אנשים ומקרים בחיים.
כל אדם ירד לעולם בשליחות הבורא – כולנו שליחים זה של זה, מהווים כמראות זה לזה.
על כן להאשים אנשים ומצבים זאת החטאה בהתגלמותה, כל מה שצריך לעשות, זה להקשיב לקריאה המסתתרת שם עבורנו שנדמו לנו כ-יד המקרה. לזכור, שלום ומלחמה קרב וקרבה מתנהלים בתוך נפשנו.
לפני שנקבל 'צו קריאה' כי לא הקשבנו לקריאה עבורנו, עלינו להפוך כל מקרה לקריאה, כל קרב לקרבה ואהבת ישראל.
שנזכה לגלות את ההסתרה להגיע לגאולה שלמה בקרוב ממש.
פרשת ויקרא לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע