כפרה עלייך פרה אדומה בסוד האותיות
כפרה עלייך פרה אדומה בסוד האותיות
פרה אדומה
פרה אדומה מקדימה רפואה למכה
במעמד מתן תורה פסק המוות מן העולם וחזר לתיקונו כפי שהיה לפני חטא אדם הראשון. מפרש רש"י: עקב חטא 'עגל הזהב' חזר המוות לעולם – שם דבקה בעם טומאת המת. התרופה והכַּפָּרָה לחוטאים היא טהרת 'טומאת המת' שדבקה בהם, להזות עליהם 'מי חטאת' המופקים מאפר פרה אדומה אשר נשחטת ואחר כך נשרפת. אפר אותיות רפא – את האפר היו מוהלים במי מעיין, והתוצר הפך למעין תמצית חיים כדי לטהר את החוטאים.
פרה אדומה מטהרת טמאים ומטמאת טהורים – הכהנים שעסקו בשריפתה היו נטמאים טומאה קלה כדי לטהר את הטמאים.
הבעל־שם־טוב הופך את חוקי טומאת המת של מצוות פרה אדומה לאבחנות עמוקות בתורת הנפש: "גם סמי הרפואה מרפאין את החולה ומכאיבין את הבריא". טהרת פרה אדומה היא כמו תרופה המרפאת את החולה, אך מזיקה לאדם בריא שיקח אותה.
'אמא פָּרָה' הולכת כַּפָּרָה
'אמא פָּרָה' הולכת כַּפָּרָה
בעטיו של חטא מעשה 'עגל הזהב', העם נסגר במעגל הטומאה 'שהמית אותם' וסגר עליהם.
עגל מלשון מעגל – עיגול סגור בתוך עצמו.
'אמא פָּרָה' היא תיקון על חטא מעשה העגל בנה.
מקריבה עצמה כַּפָּרָה, לכפר על עוונותיהם של בני־ישראל.
היא מוציאה את החוטאים מהמעגל החטאים הסגור שהם סגורים בו.
'אמא פרה' מקריבה את עצמה למען בנה – פותחת את העגל למעגל חדש, פורה ומפרה.
כוחה של פרה אדומה לטהר את הטמאים ומטמאת את הטהורים העוסקים בשריפתה
הכהנים העוסקים בשריפתה היו נטמאים טומאה קלה כדי לטהר את הטמאים.
אפר פרה אחת הספיק לכמה שנים, שכן, כמות קטנה של אפר היו מוהלים במי מעיין, מעין "תמצית חיים".
למה פרה ולמה אדומה?
"וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה".
אז למה "פָּרָה"? למה "אֲדֻמָּה"? ולמה "תְּמִימָה" שדווקא אותה צריך לשרוף?
תכונות הפרה האדומה מסמלות מידות בנפש:
"פָּרָה" מלשון הפריה – פריון, הפריית והגדלת דעת האדם.
"תְּמִימָה" מלשון שלמה. מחד גיסא, אדם חושב שהוא כבר שלם במידותיו. מאידך גיסא, "תמימה" מייצגת חיים מתוך שלמות אמונה פשוטה.
"אֲדֻמָּה" – הצבע האדום הוא צבע האש, מסמל את היצר, התשוקה והגאווה. אש הגבורות והדינים.
אומר הבעל־שם־טוב שבכוחה של "פָרָה אֲדֻמָּה" לטהר את הטמאים, את אלה המתנהגים בגבהוּת ומקיימים מצוות שלא לשמה, אלא לשם התפארוּת בלבד. היא מטמאת את הטהורים, את אלה שכבר התקרבו לה' והתערב בהם שמץ גבהוּת.
צריך שאדם יהפוך את 'הרצון לקבל לעצמו' לאפר ויבוא זך ונקי. שלא יְדַמֶּה האחד בנפשו שהוא גדול מחברו, כי הגבהוּת נקראת 'פָּרָה'.
חטא הגאווה והתיקון
"וְלָקַח הַכֹּהֵן עֵץ אֶרֶז וְאֵזוֹב וּשְׁנִי תוֹלָעַת וְהִשְׁלִיךְ אֶל תּוֹךְ שְׂרֵפַת הַפָּרָה" – הדרך לטהר אדם שהגביה עצמו היא על־ידי "עֵץ אֶרֶז" הגבוה שבגבוהים ו"אֵזוֹב" שהוא הנמוך שבאילנות, "וּשְׁנִי תוֹלָעַת", לרמז שישפיל את עצמו כאזוב ותולעת. חז"ל דרשו שהאזוב הוא לאו דווקא אילן נמוך, אלא הכוונה שהאזוב מצטיין בשפלותו, 'יוצא בקירות' ומסתפק במועט שבמועט לשם גידולו, ולאו דווקא מבחינת גובהו הפיזי.
האזוב מסמל את החזרה בתשובה, על־ידי תיקון חטא הגאווה באמצעות השפלת עצמו בענווה אל מול התורה שהיא עיקר החיים. אז יזכה לקשר עצמו לנצח נצחים.
"פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם", שלא יהיה בה פגם התנהגותי הנובע ממידת הגאווה במחשבה לחשוב שאין בו כל פגם.
"וְלֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל", שלא נשא בעול עם הזולת.
"אדם שבא ומעיד על עצמו, שהוא אדם שכולו כליל השלמות, דע לך, כי מעיד הוא על עצמו בזה שלא קיבל על עצמו עול מלכות שמים"[1].
"לא עליה עול"
שמעתי חידוש מפי נכדי[2]: "מהי פרה שאין בה מום ולא עליה עול". משל לאדם העוטה על גופו מעיל בחורף. כובד המעיל אינו מורגש, להפך, כשקר בחוץ, המעיל הופך להיות חלק ממנו – נעים ומחמם. אין מצב שישכח אותו או שהוא יעיק עליו. אבל אם ישימו עליו מעיל בקיץ – זה יעיק עליו ויהיה לו לנטל ויורגש כעול.
כך קיום מצוות, גם אם אין בהן הגיון או הבנה שכלית, כל עוד הן נעשות מתוך אמונה תמימה והתבטלות גמורה, אין בהן תחושה של עול ואין בהן מום. לעומת זאת, אדם שמקיים מצוות מתוך תחושה של עול, הוא בבחינת מום, שאין בו שלמות.
טבע האדם לחפש הבטחה, הבנה וודאות. 'חטא העגל' מגיע כשאדם מרוחק מאמונה תמימה, אז מגיעה נפילה. העם שלא ידע מֶה הָיָה לוֹ למשה פעל מתוך פחד מה יהיה עליהם.
שלמות האמונה
"פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה" קוראת לנו לחיות חיים מתוך שלמות האמונה בפשטות – "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה ‘אֱ־לֹהֵיךָ"[3] לעשות ולפעול ולא 'להתפעל' מאתגרים, מפחד או מחוסר וודאות.
היא באה להזכיר לנו שגדולים ככל שנהיה – תמיד יהיה בסביבתנו משהו שאינו ניתן להשגה, או עשוי להיחסם לפנינו.
שלמות האמונה מביאה לידי המתקת הדינים, מטהרת את הטמאים ומשיבה את אור הנפש לנשמה.
אומר 'הנתיבות שלום': "האמונה היא כמו אור השמש. לפעמים עבים מכסים את אור האמונה, אך גם ביום מעונן לא נגרע אורה אף שהם מכסים אותה". יש לנטוש את השכל וההיגיון לטובת אמונה תמימה.
אפילו בזמן בית־המקדש לא נהגו במצוות פרה אדומה, אלא לעיתים רחוקות.
תשע פרות אדומות היו עד שחרב בית־המקדש השני.
אומר הרמב"ם: "פרה עשירית – יעשה המלך המשיח מהרה ייגלה, אמן כן יהי רצון"[4].
משחרב בית־המקדש אין באפשרותנו להקריב פרים.
בקריאת הקורבנות אומרים: "ונשלמה פרים שפתינו" – היום תפילה מחליפה את הקורבן.
[1] בשם החוזה מלובלין.
[2] שמעתי מפי שמעון ישראל נכדי את החידוש כשהיה בן שש.
[3] דברים יח, י"ג.
[4] הרמב"ם הלכות פרה אדומה סוף פרק ג'.
כפרה עלייך!
היא זאת שנשחטת.
"כַּפָּרָה!" רובנו חוטאים מדי יום באמירת כפרות זה על זה
"כַּפָּרָה!" עולה מתוך פרשת השבוע חֻקַּת
רש"י מסביר התיקון לעגל זה האמא שלו – הפרה.
'פרה אדומה' באה לכפר על עוונותיהם של בני ישראל שחטאו בחטא מעשה העגל.
'עגל' הוא בנה של הפרה.
'עגל' מלשון עגול סגור בתוך עצמו
פרה, מלשון פריון ו-הפריה.
אמא פרה מקריבה את עצמה למען בנה העגל שהיה סגור במעגל החטאים.
בזה שהיא נשחטת, היא מאפשרת לבנה העגל לפתוח מעגל חיים חדש, פורה ומפרה. בזכותה הוא חוזר תו למעגל החיים.
'פרה אדומה' – "מטהרת את הטמאים ומטמאת את הטהורים".
אומר הבעל שם טוב הקדוש "גם סמני הרפואה מרפאין את החולה ומכאיבין את הבריא"
"כַּפָּרָה אני עלייך"
תכל'ס זאת הצהרה
אני אהיה כ-פרה כמו אמא 'פרה אדומה' מטמאת את עצמה כדי לטהר אותו.
היא נשחטת ואח"כ נשרפת כדי לכפר על מעשי בנה העגל שחטא בעגל הזהב.
תכל'ס "עלי"! כל העוונות והחטאים שלך עלי כדי לכפר עליך.
זה בעצם לרפא אותו ולהכאיב לעצמך.
פרשת חקת לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע