עֵקֶב דרך השם בסוד האותיות

עקב דרך השם בסוד האותיות

עֵקֶב דרך השם בסוד האותיות

עֵקֶב דרך השם בסוד האותיות

לא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם

אוצר מתנות חינם

אלי־זה לנדאו

עֵקֶב דרך השם בסוד האותיות
לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם

בני־ישראל עומדים להיכנס לארץ־ישראל.
הנהגה שונה ממה שהכירו וידעו מאז יציאת מצרים ובכל שנות נדודיהם במדבר.
עד עכשיו זכו בנסים גלויים, משה רבנו הוביל והנהיג אותם, מים מן הסלע, ענני כבוד מגינים עליהם על כל צעד ושעל, המן כעין הבדולח ירד אליהם, ללא עמל וטורח, ללא תהליכים ארוכים או מייגעים. אין עבודה, אין ציפייה, גם אין אוגרים אותו. להבדיל, כמו בעלי־החיים: אינם בוררים או מבררים את המזון.

בארץ־ישראל הם לבד.
אין את משה רבנו שידאג להם בכל המצבים. כעת כל אחד לעצמו מחוייב במצוות, מחוייב לעמול ולטרוח לפרנסתו וללחמו בעבודת כפיים ובזיעת אפיים בכל מלאכה, האחד ברוחניות והשני בעבודת האדמה: לחרוש, לזרוע, לקצור, לטחון, ללוש ולאפות עד שתגיע הפת אל שולחנו.
לכאורה, אדם יכול לחשוב שיש קשר בין יגיע כפיו לגודל פרנסנתו. יש בזה סכנה גדולה, שמפניה מזהירה התורה פעם אחר פעם: הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ. שמא יגיע האדם לידי כפירה במחשבה של "כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה", שישכח שיש מנהיג לעולם ויחשוב שרק על עצמו הוא צריך לסמוך. במקום לחיות את היום, הוא חי את המחר בדאגה לעתיד.
העמל והיזע להוציא לחם מן הארץ, דווקא נועדו לבנות את הקשר באימון לאמונה בה' דרך עבודת האדמה – לשאת עיניו לשמים בציפייה, "הישמע ה' את תפילתו?" היניב היבול?
להוציא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ – לחם מגיע מן החיטה היונקת את חיוניותה מהאדמה ומהווה את יסוד האדם. החיטה מבטאת את המצב הראשוני השלם שהיה בעולם בטרם הוא חטא. אולם אחרי שחטא, החטה משקפת את המציאות הזמנית חסרת היציבות, שיש לעמול ולטרוח בה כדי לזכות בשפע אלוקי.

אכילה על ידי ברכה, מושכת חיות דקדושה אחרת המאכל הוא כמאכל בהמה.
בכוחה לעורר בתוכנו את הזיכרון להיות שותפים לבורא במלאכת הבריאה.
כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם מלבד הלחם הגשמי, יש מהות פנימית הנקראת מוֹצָא פִי ה' – חיות אור אלוקי המחיה כל דבר בבריאה, ועליו יחיה האדם ולאו דווקא על הערך התזונתי שאנחנו רגילים להגדיר כמו קלוריות, פחמימות, חלבונים וכו', אלא ניצוץ אלוקי שאינו גלוי לעין, אצור במאכל גשמי ומעניק את עיקר החיות לכל ברייה. הברכה על המזון לפני האכילה מושכת וממשיכה עליו אור אלוקי וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ והברכה על המזון היא הודיה והודאה על הכרה בה' אותיות הברכה
בטבע יש סדר ויש זמן, יש תהליך וצריך הבשלה. אין דילוגים ואין קיצורי דרך, יש סיבה המובילה לסיבה ואין דרך עוקפת – כל דבר "בְּעִתּוֹ" זהו חוק וסדר שה' כפף אותנו אליהם.
ההשתהות וההמתנה הם מתנה והזדמנות להתבוננות ובירור מטרה עד להבשלה להגיע להגשמה.

הגשמה מילה מושאלת מגשם לתאר שפע היורד משמים בצורה של מים להגשים ולהצמיח בגשמיות, לא רק את האדמה, גם את האדם.
רצון הוא מקור החיים. הוא הכוח שדוחף ומניע את האדם להגשמה. לעשות ולפעול בעולם.
"ארץ" מפרש רש"י היא רצון, והזהר מפרש, 'הרצון לקבל לעצמי' שיש בלב האדם. אולם "ארץ ישראל" היא רצון כל הרצונות, להיטיב עם האחר כפי רצון ה'. כלומר, שיש לו לאדם רצון ישר-לאל, נטול רצונות של אהבה עצמית, אלא של אהבת הזולת. אז כל מעשיו בטוהר המידות שהשיג את מדרגת וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם על ידי שהסיר את הערלה, הכיסוי של רצון עצמי שכיסה על ליבו.
וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ, שיהיה לכם לב שומע – להיות בהקשבה עם הלב לקול הפנימי הבוקע מהמילים עד שנגיע להרגש של אהבה עם הזולת עד שנהיה אחד, אז תתקיים כל התורה כולה – וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ.

וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן… וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם אותיות אמת. אמת היא אחת! היא חותמו של הקב"ה – נקודה אחת מאחדת את כל המציאות כאחד.
מפרש הנתיבות שלום עֵקֶ"ב ראשי תיבות קדש עצמך במותר, דווקא באותם דברים המותרים, ולאו דווקא באסורים במיוחד בין אדם לחברו.
הרמב"ן פירש, לפרוש מן המותר, במידה והוא מיותר.

בשם כל ישראל תהיו טובים!
שתפו באהבה לזיכוי הרבים

"אמר רבי אלעזר א"ר חנינא כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם"

אלי־זה לנדאו – התבונה דרך השם

[[ טופס מוטמע]]



רוצים לקבל את הצופן בפרשה דרך השם מדי שבוע לתיבת המייל

מלאו פרטים כאן בתיבה משמאל והיא תשלח אליכם באהבה.


תגובות

אין עדיין תגובות

השאר תגובה

המייל שלך לא יוצג בגלוי - שדות חובה מסומנים בכוכבית*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: אזור מוגן זכויות יוצרים.
כותרת שלי