חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
התבונה דרך השם - לוגו

צרעת חברתית בפרשת מְּצֹרָע

מְּצֹרָע דרך השם בסוד האותיות

פרשת מצורע

צרעת חברתית

צרעת, היא אם כל המחלות בגוף ובנשמה

לנגע הזה אין קשר למשמעות הרפואית המקובלת היום.
צרעת מבטאת מצב של שיא הטומאה, היא אינה מדבקת אך משפיעה על האדם והסביבה.
זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ
מפרש רש"י 'מְּצֹרָע' מפרש רש"י 'מוציא שם רע'

צר-רע-עת צר-ע
צר ע"ין – עין היא אות והיא איבר הראייה. צרעת היא היא צרה רעה המגיעה מתוך צרות עין.

צרות עין איננה מגיעה מעובדות אלא מתוך תרגומון של פרשנות שאדם נותן למראה שהוא רואה.

צרעת היא נגע חברתי

שלושה סוגי נגעים פוגעים באדם: בעור, בבגד ובבית

שלושתם פוגעים בהגנות ובמכסים המשמשים לאדם, אומר הכלי יקר
עורו לבשרו
למעלה מעורו, בגדיו
וביתו למעלה מכולם מכסה לו להצילו ממטר ומזרם.

כל הנגעים באים מנגעים חברתיים- צרות עין, שמיעה ודיבור רע .

צרעת הבגד

'צרעת הבגד' – 'בגד' הוא ביטוי ללבוש שמלבישים, פושטים ומחליפים.
כאשר אדם מפרש מצבים חברתיים או חבריים מנקודת מבט אישית תחרותית.
הוא 'מלביש' את הפרשנות שלו למציאות בהתאמה לאמונות שלו ולמגמה החברתית שחושבת כמוהו. מצב כזה מביא ל'נגע' בחברה בצורת פירוד ומחלוקות. זוהי בגידה באחדות מחשבת הבריאה.

'צרעת הבגד' באה לאדם כאשר הוא בוגד בערכיו, בדיבור, בשמיעה ובראייה.

צרעת הבית

'צרעת הבית' היא רק בארץ ישראל. לא מדובר על עובש בקירות, אלא על נגע רווח בחברה המגיע מתוך צרות עין הנובעת מתודעה צרה וראייה מצומצמת.

'ארץ ישראל' היא לא נחלת אחוזה של הפרט והיא גם לא עוד מקום על הגלובוס, אלא היא נקודה גבוהה בתודעה שכל יהודי שואף לעלות אליה. כדי להגיע אליה צריך אדם לקדש את עצמו בטוהר המילה, הלב והמעשה.

על מנת לטהר את הנגע החוזר על עצמו, אין ברירה אלא לנתץ את קירות הבית, אך קודם יש לרוקן אותו ולהוציא את הכלים והרכוש החוצה… אי אפשר עוד להסתיר דבר, הכל נחשף לעיני כל.
על ידי ריקון הכלים ובניתוץ קירות הבית, האדם עובר תהליך נפשי פנימי עמוק שיביא לשינוי.
ניתוץ הקירות כמוהו כניתוץ התבניות הישנות, ניתוץ הדיבורים הריקים שמצורע היה רגיל להם לבניית תודעה זכה וטהורה. 

פירש רש"י, בסופו של תהליך יש בשורה ומטמון בנגע 'צרעת הבית' אשר יביא לתיקון 'צרות העין'.
"כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם לַאֲחֻזָּה"
נֹתֵן לָכֶם, לכלל העם, לכולם. לא נאמר "לך", אדם יחיד.
אין היחיד יכול להתייחס אל הארץ כאל אחוזתו הפרטית.
אחוזה היא מבנה יקר ערך, מפואר וגדול המשמש למגורים לאנשים אמידים.

לַאֲחֻזָּה שורש א.ח.ז מלשון אחיזה

יש לדעת לשחרר אחיזה מתוך האחוזה שיש לנו.
אדם הנאחז במקום ובחומר, הוא חוטא ומחטיא את רעיון האמונה הבסיסית – הכל מאיתו יתברך.
שום דבר לא שייך לנו באמת.
ולראיה, אף אחד לא לוקח איתו לקבר שום דבר, לא את רכושו ולא את ביתו.
'אחיזה', היא הגבלה, היא נגע שאדם נגוע בו. אחיזה יכולה להיות באנשים, בחפצים, במקומות, בעבר ובכל מיני צורות.

נגע הצרעת מגלם הסתר אור אלוקי

צרעת היא נגע המופיע על העור, המקום החשוף לעיני כל.

אחרי חטא האדם הראשון נסתתר אור האלוקות.
כמו שכתוב: "וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹהִ'ים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ, כָּתְנוֹת עוֹר–וַיַּלְבִּשֵׁם. " [בראשית ג']
אדם הראשון היה ישות של אור. בעטיו של החטא, האור נתכסה במלבוש של עור.
"עור" אותיות "עיור" מלשון סומא מכסה את הגוף ומסתיר את פנימיותו של האדם.
בעור יש נקבוביות המהוות פתחים דרכן הגוף נושם אויר ואף פולט אותו.
כך גם ב"עור" הבריאה, יש "חלונות" ו"חרכים", בעדם ניתן לראות את האור האלוקי בבריאה ובנברא, את כוח היוצר ביצירתו.

נגע צרעת בְעוֹר בְּשָׂרוֹ. מסמל מצב בו האדם אינו מבחין באור האלוקי.
נקבוביות העור אטומות. אור אלוקי לא יכול לחדור בעדן.
במצב כזה אדם הוא בבחינת 'מת' – הוא בפירוד מהבורא – מהכוח המחייה.
מפרש הזהר: "צרעת פירושו סגירו. כי סוגר אורות העליונים ואינו פותח"

'סגירו' לשון סגור, לרמז שהצרעת סוגרת וגודעת את זרימת האור אל החלק הנגוע.

צרעת מוגדרת כ-'טומאה', אותיות 'אטומה'. במקום אטום, אור לא חודר.

כל המחלות מתחילות בצרוּת הנפש ויבואו לידי ביטוי בגוף.

כדי לתקן יש לנתק – יוצאים החוצה כדי להיכנס פנימה
ריפוי המצורע, מצור , הסגר מוחלט מחוץ למחנה, לאו דוקא מחשש להדבקה. אלא מידה כנגד מידה: הפריד בין אנשים כשדיבר לשון הרע, לכן הוא מופרד ומובדל מהחברה.

 דיבור בורא דבר או מדביר דבר

דיבור הוא אנרגיה.
אנרגיה לעולם אינה מתה או הולכת לאיבוד היא רק משנה צורה.
דיבור יוצא באמצעות יצירת תנודות של גלי קול המתפשטים במרחב, דרך האוויר.

כשאנחנו מדברים בשלילה, מבקרים, מעליבים, מתווכחים או מקללים, בגלי הקול שלנו אנחנו יוצרים אנרגיה שלילית היוצאת כענן שחור הנשלח לעולם בצורת גלים. מרגע שאנרגיה משתחררת לאוויר אי אפשר להשיב אותה חזרה. היא מתפזרת וממלאת את החלל. זורה וזורעת רעל בכל מקום. לעולם לא נדע לאן היא מגיעה, היא יוצרת זיהום אויר רוחני בכל העולמות. לא רק לאזני השומע, היא מהדהדת למרחקים ומשפיעה על לבבות ומוחות.

דיבור רע יוצר קטרוגים בעולמות עליונים ופוגע לא רק במדבר, במדובר או בשומע. דיבור רע הוא כמו "דֶּבֶר", מחלה מדבקת הפוגעת גם בריאות, מגפה הגורמת לגל של תמותה תוך זמן קצר. רמז ברור לביעור הרע הנובע מדיבור רע בחברה. 

דיבור יוצא בהבל פה

דיבור הוא 'הבל' בשיכול אותיות 'הלב'
הבל המחשבה והלב היוצא דרך הפה.

"רבות מחשבות בלב איש", המחשבות אינן במוח אלא בלב. אין הכוונה לאיבר הפיזי, אלא לחכמה הגבוהה שבלב התודעה היהודית – התורה! המתחילה באות ב' ומסתיימת באות ל', ביחד אותיות לב – ל"ב נתיבות חכמה בהן נברא העולם, ולאורם עלינו ללכת כדי לצאת מגלות הדעת לגילוי תודעת גאולה..

אֵלִי־זֶה לנדאו – התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מרחב ללימודי תודעה יהודית
קורסים | הרצאות וסדנאות בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר, קבלה, חסידות ותורת הנפש
כותבת הספרים "לראות את האות בפרשה" דרך השם בסוד האותיות @ כל הזכויות שמורות

מעוניינים לקבל תכנים בנושא: הצופן בפרשה ובראשי חודשים בסוד האותיות?

לחצו על הכפתור להצטרפות לקבוצה

אהבתם את התוכן? שתפו באהבה 💞

אלי זו לנדאו
אלי־זֶה לנדאו - התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות - לגלות אור פנימי. כותבת הספר "לראות את האות בפרשה" בשני כרכים. משלבת בין עולמות: תורת הנפש היהודית, חסידות וקבלה בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר. elie@elilandau.com

התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מפתחת תודעה ופותחת דרכים להשגה של המציאות.

דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות, צירופים ושורשי המילים. הצופן הגנוז באותיות פותח צוהר לעולמות פנימיים. מתוך התבוננות והבנת דבר מתוך דבר מגיעים להבניה.

תורת הסוד העברי מעברת בתוכה עיבורים מפתחי תודעה, בד בבד מרווה נפש צמאה ומחייה את הנשמה. תכנים מלאי ערך "לחיות עם הזמן" במעגל הזמן העברי.

הבלוגים שלי ב-לוגיה-קבלית:
פרשת השבוע; ראשי חודשים
חגים ומועדים במודעות
סוד האותיות; מִסְפָּרִים מְסַפְרִים
כוכבים ומזלות
תורת הנפש, התפתחות אישית ועוד….

אם הצלחתי להאיר בכם נקודה טובה  למחשבה, זכיתי! עזרו לי להאיר עוד נקודות טובות של אור. שתפו באהבה.

אלי־זה לנדאו התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם לימודי תודעה בתורת הסוד

מעניין אתכם לקחת את הנושא שלב אחד קדימה להתפתחות אישית, ללימוד מקצועי או להרצאה, השאירו הודעה ונתקדם:

רוצים לקבל למייל שלכם את הצופן בפרשה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות? השאירו פרטים

לקבלת הצופן בפרשה ישירות לוואצאפ 
לחצו על כפור הוואצאפ והצטרפו

עוד תכנים בצופן פרשות השבוע

חברים שאהבו את התוכן הזה אהבו גם את הנושאים הבאים

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

האותיות הן אבני היסוד של הבריאה, בהן טמון הצופן ליצירת חיים – התכנה הבסיסית לבריאת העולם ועולמו הפרטי של האדם. 

כולנו בנויים מאותם תדרים של מספרים אך הצירופים והשילובים ביניהם יוצרים את הסיפור הייחודי של כל אחד. מה מספרים המספרים ?

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

12 המזלות הם ביטוי של השפעות והארות שונות המושפעות. בכל חודש מחודשי השנה נובעת הארה אחרת. מה אומר עליכם המזל?

האסטרולוגיה הסינית מזהה ומאבחנת את מאפייני המזלות על פי שנת הלידה ולא על פי חודש הלידה. מה הם מאפייני המזל שלך?