חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
התבונה דרך השם - לוגו

ויקהל - בניין המשכן פעם שניה

ויקהל דרך השם בסוד האותיות

למה פעם שניה עוסקת התורה בבניין המשכן?

פרשת ויקהל עוסקת שוב בבניין המשכן אחרי שהתורה כבר עסקה בבניין המשכן בפרשת תרומה
למה ויקהל, הרי הם לא היו מפוזרים?

הזהר הקדוש פותח אותנו להתבוננות עמוקה דרך המשכן על חיינו בכלל וישראל בפרט.

בפרשת תרומה כתוב "וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ".
הדגש על מאת כל איש, כלומר, כל אחד יכול היה להיות שותף בבניין המשכן.

אחר כך בפרשת 'כי תשא', כתוב "וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים".

מסבירים חכמי הסוד, בכל מקום שמוזכרת המילה "הָעָם" הכוונה ל'ערב רב' שעלה עם בני ישראל ממצרים. תערובת הערב־רב יוזמי חטא העגל, היו שורש הנפילה של עם ישראל בחטא העגל.

"עֵרֶב רַב" [=474] כמניין המילה "דעת".
"עֵרֶב רַב" מלשון תערובת;
תרגם אונקלוס – "עֵרֶב רַב", "אספסוף". פירש רש"י ש"ערב־רב" הכוונה לתערובות אומות של גרים שחטאו והחטיאו את עם ישראל בעגל, ובהמשך גם במדבר.

המילה "עֵרֶב" מוזכרת בבראשית "וַיְהִי עֶרֶב", הכוונה חושך גדול.
"ערב־רב" הם סוד החושך שהשתלט על 'דעת' עם ישראל.

יש שינוי בתכנית המשכן מקורית

אמרו חז"ל "חביב אדם שנברא בצלם"

הקב"ה ברא את העולם בעבור כל באי העולם.

אמנם בחר בעם ישראל מכל העמים. נכון שישראל נקראים "בני בכורי", יחד עם זאת, בשום מקום לא כתוב "ישראל בני יחידי"

התכנית המקורית היתה שבניין המשכן יהיה בשותפות עם כל באי העולם. אך בעקבות הנפילה בחטא העגל שהיו מעורבים בה 'ערב רב' יש שינוי בתכנית המשכן המקורית.

הנפילה הוכיחה שאי אפשר שהמשכן יבנה על ידי כל אומות העולם.

הפעם רק עם ישראל יבנו את המשכן, ללא הערב רב.

ולכן "וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

גם ישעיהו וגם מיכה מתנבאים באותו חזון לאחרית הימים:
"וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה'… כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלָ͏ִם. [ישעיהו]

"וְהָלְכוּ גּוֹיִם רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה'… כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלָ͏ִם" [מיכה]

ישראל - שרי אל

לעם ישראל יש תפקיד לשמש כשרי אל, להאיר את העולם על ידי בניין המשכן ברוחניות תחילה ובקדושה ובסופו של דבר המשכן יהיה בית לכל אומות עולם. בלי ישראל לא יכול להיבנות העולם, לא חלילה מתוך יוהרה, אלא מתוך אחריות ומתוך אהבה ורצון להאיר את העולם.

כדי למלא תפקיד כה גדול, על ישראל לבסס את עצמם בחיבור פנימי מתוך אחדות, חייב שתהיה בנו נקודה פנימית מתוקנת, יציבה ואיתנה, על מנת שנוכל להשפיע שפע של אור לעולם מתוך חיבור לאומות העולם. אחרת אי אפשר שתהיה לנו השפעה בעולם.

לעם ישראל יש תפקיד לשמש כשרי אל, להאיר את העולם על ידי בניין המשכן ברוחניות תחילה ובקדושה ובסופו של דבר המשכן יהיה בית לכל אומות עולם. בלי ישראל לא יכול להיבנות העולם, לא חלילה מתוך יוהרה, אלא מתוך אחריות ומתוך אהבה ורצון להאיר את העולם.

הנפילות שלנו, זה הערבוב שאנחנו מערבבים את דעתנו בדעות זרות למהות נשמתנו. במקום להשפיע על העולם, אומות העולם משפיעים עלינו.

כך גם בחיי כל אחד, אדם חייב לבסס את עצמו, שלא יהיה תחת השפעות זרות, אחרת הוא יוצר אצלו 'ערב רב', ערבוביה ובלבול ולכן לא יוכל להשפיע מאורו בעולם.

בנין המשכן באדם, בעם ובעולם

"וַיַּקְהֵל משֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל".

במתן תורה בני־ישראל היו מאוחדים "כאיש אחד בלב אחד". בעקבות חטא עגל הזהב נוצר פירוד ומחלוקת בקרב העם. משה מכנס את בני־ישראל להתאחד למטרה משותפת – שבת ומשכן.

כדי לגלות את הקדושה שמעל לטבע צריך קודם לגלות את הקדושה שבטבע.

"וַיַּקְהֵל" מלשון קהל, איסוף, צירוף וחיבור של פרטים יחידים ונפרדים זה מזה לשם כינוסם למטרה אחת להתחבר לשורש הנשמה היהודית.

"עֲדַת" אותיות דעת – תדע.
ישראל נקהלים כדי לגלות את הנקודה הפנימית הכללית המאחדת אותם – שבת ומשכן, לחיות בתודעת משכן בדעת ובמחשבה.

מלאכת בנין המשכן היא תהליך מתפתח

"מְלָאכָה" היא מילה החוזרת על עצמה בכמה צורות והטיות במלאכת המשכן. 

מלאכה אותיות ה' מִלֵּאֲךָ בכל מה שנחוץ כדי למלא את תפקידך במלאכת בניין המשכן הפרטי שלך והכללי שייבנה בע"ה בקרוב בימינו.

מלאכה – מלשון מלכות. מלאכה היא תהליך מתפתח ומתמשך שיש בה מילוי, סיפוק והתפתחות, אז אדם זוכה במלכות ומולך בממלכתו. לעומת זאת, עבודה – מלשון עבדות, אין בה התפתחות;

ההבדל בין מלאכה לעבודה הוא בגישה ובכוונה – מהיכן אדם מונע? ממקום של עבד או ממקום של מלך המולך בדעתו.

"אֹהֶל מוֹעֵד" משכן הלא מודע

"וְלֹא יָכֹל משֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן".

אֹהֶל מוֹעֵד אותיות הלא מודע, הוא מכוסה במסך הענן המערפל את ראייתנו מלראות את התכלית השזורה במארג החיים: באירועים, אנשים ומצבים ה'מולבשים' בחיינו.

מפרש בעל 'הסולם' ש"אֹהֶל" מסמל ארעיות. "מוֹעֵד" הוא זמן, ואף "מוֹעֵד" מלשון נופל.

אנו חיים בעולם של העלם והסתר בו הכל ארעי ובר חילוף, אך אנחנו מתנהלים כאילו נישאר כאן לנצח נצחים, בעוד שאדם הוא רק "כצל עובר". שוכחים את התכלית האמיתית, נאחזים בהבלי העולם ומי שנאחז בארעיות – סופו שייפול.

"אֹהֶל מוֹעֵד" קורא לנו להיות בתודעה ערה ונוכחת, שניווכח שיש תכלית לכל מצב, וכל המצבים נועדו לטובתנו העליונה, גם אם הם לא תמיד גלויים, ברורים או מובנים לנו מהי תכליתם. אותו עיקרון פועל בתת־מודע – אנחנו נקראים לגלות את סתרי החכמה מתוך הנגלה; להעלות למודע את מה שחבוי באפלת התת־מודע, מהשלילה ללמוד את החיוב שבדבר. מלאכת המשכן של "אֹהֶל מוֹעֵד" היא מלאכת התפתחות אישית, להיות מוּדע למה אני מוּעד ובמה אני מוֹעד.

אהל מועד זה מקום של התוועדות של כל העמים – בע"ה בקרוב ממש

פרשת ויקהל לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע

פרשת השבוע ויקהל דרך השם בסוד האותיות

חיפוש פרשה לפי טקסט:

אֵלִי־זֶה לנדאו – התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מרחב ללימודי תודעה יהודית
קורסים | הרצאות וסדנאות בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר, קבלה, חסידות ותורת הנפש
כותבת הספרים "לראות את האות בפרשה" דרך השם בסוד האותיות @ כל הזכויות שמורות

מעוניינים לקבל תכנים בנושא: הצופן בפרשה ובראשי חודשים בסוד האותיות?

לחצו על הכפתור להצטרפות לקבוצה

אהבתם את התוכן? שתפו באהבה 💞

אלי זו לנדאו
אלי־זֶה לנדאו - התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות - לגלות אור פנימי. כותבת הספר "לראות את האות בפרשה" בשני כרכים. משלבת בין עולמות: תורת הנפש היהודית, חסידות וקבלה בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר. elie@elilandau.com

התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מפתחת תודעה ופותחת דרכים להשגה של המציאות.

דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות, צירופים ושורשי המילים. הצופן הגנוז באותיות פותח צוהר לעולמות פנימיים. מתוך התבוננות והבנת דבר מתוך דבר מגיעים להבניה.

תורת הסוד העברי מעברת בתוכה עיבורים מפתחי תודעה, בד בבד מרווה נפש צמאה ומחייה את הנשמה. תכנים מלאי ערך "לחיות עם הזמן" במעגל הזמן העברי.

הבלוגים שלי ב-לוגיה-קבלית:
פרשת השבוע; ראשי חודשים
חגים ומועדים במודעות
סוד האותיות; מִסְפָּרִים מְסַפְרִים
כוכבים ומזלות
תורת הנפש, התפתחות אישית ועוד….

אם הצלחתי להאיר בכם נקודה טובה  למחשבה, זכיתי! עזרו לי להאיר עוד נקודות טובות של אור. שתפו באהבה.

אלי־זה לנדאו התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם לימודי תודעה בתורת הסוד

מעניין אתכם לקחת את הנושא שלב אחד קדימה להתפתחות אישית, ללימוד מקצועי או להרצאה, השאירו הודעה ונתקדם:

רוצים לקבל למייל שלכם את הצופן בפרשה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות? השאירו פרטים

לקבלת הצופן בפרשה ישירות לוואצאפ 
לחצו על כפור הוואצאפ והצטרפו

עוד תכנים בצופן פרשות השבוע

חברים שאהבו את התוכן הזה אהבו גם את הנושאים הבאים

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

האותיות הן אבני היסוד של הבריאה, בהן טמון הצופן ליצירת חיים – התכנה הבסיסית לבריאת העולם ועולמו הפרטי של האדם. 

כולנו בנויים מאותם תדרים של מספרים אך הצירופים והשילובים ביניהם יוצרים את הסיפור הייחודי של כל אחד. מה מספרים המספרים ?

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

12 המזלות הם ביטוי של השפעות והארות שונות המושפעות. בכל חודש מחודשי השנה נובעת הארה אחרת. מה אומר עליכם המזל?

האסטרולוגיה הסינית מזהה ומאבחנת את מאפייני המזלות על פי שנת הלידה ולא על פי חודש הלידה. מה הם מאפייני המזל שלך?