חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
התבונה דרך השם - לוגו

"לך רד" כדי לעלות - ממשבר לבניה

משבר כמנוף לבניה דרך השם בסוד האותיות

לך רד כדי לעלות ממשבר לבניה - כי תשא

כי תשא בנשיאת ההפכים

פרשת כִּי תִשָּׂא פרשה מלאת תהפוכות מקפלת בתוכה רבדים ורמזים בסוד נשיאת ההפכים בין שבירה לבניה.

כִּי תִשָּׂא את המשא כסבל? 
או כִּי תִשָּׂא מלשון הגבהה ורוממות.

העם חוטא בחטא העגל, ה' אומר למשה שהוא מבקש להשמיד ולמחות את העם – "וְאַשְׁמִידֵם וְאֶמְחֶה אֶת שְׁמָם מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם" ומציע למשה "וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי עָצוּם וָרָב מִמֶּנּוּ".
משה כמנהיג עומד בנחישות מול הקב"ה ומגן על עם ישראל בתחנונים: "שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ…"
אחרי שהוצאת אותם ממצרים ביד חזקה, מה יגידו המצרים? שהוצאת אותם כדי להרוג אותם במדבר? זכור את ההבטחה שהבטחת לאבותינו אשר נשבעת להם.

משה מודיע לה': אם לא תסלח להם,   "מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ…"

חומר בלי רוח נשבר

יש כמה פירושים במדרשים מדוע שובר משה את הלוחות?

פירוש אחד (מדרש ויקהל יא):
אותיות הקודש שהיו כתובות על הלוחות הפיחו רוח חיים באבנים. לנוכח מראה חטא העגל "האותיות ברחו ופרחו" מהלוחות, ונשארו האבנים בלי רוח חיים, [כמו גוף ללא נשמה], לכן משא הלוחות נעשה כבד מכובד המשקל נפלו האבנים מידיו ונשברו.

כך גם בחיינו, חומר שלא מכניסים בו את קדושת הרוח – החומר נשבר!

"לֶךְ רֵד"

"לֶךְ רֵד" יש פירוש שאומר לך רד מגדולתך.
פירוש נוסף מביא המדרש, אתה חייב לרדת אל העם שלך כדי להציל אותו. לא תוכל להיות כאן בשמים בלי לרדת אליהם כדי להרים אותם.

הבעל שם טוב הקדוש מביא משל לאדם שתקוע בבוץ, כדי לעזור לו, צריך לרדת אליו לבוץ כדי לחלץ אותו. אי אפשר להציל אותו כשאתה יושב על מגדל גבוה.

איך בחר משה לרדת אל העם?
"וַיִּחַר אַף מֹשֶׁה וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָו אֶת הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם"

משה כעס והשליך מידיו את הלוחות וישבר אותם.
ידוע שכעס כמוהו כעבודה זרה. והרי הלוחות מעשה אלקים המה.
כתוב שמשה השליך אותם, לא כתוב שהם נפלו. והרי הלוחות מעשה אלקים המה.

אם כן, על אף שישראל לא היו ראויים לקבל את הלוחות, מה הניע את משה רבנו שהוא ראש בני ישראל לשבור אותם?

משה בעצם ראה שהעם לא ישרוד את חטא העגל. על ידי שבירת הלוחות הוא חיבר את עצמו אל בני ישראל.
במעשה של שבירת הלוחות, משה חוטא. כל חטא הוא בבחינת ירידה. כך יוצא שמשה יורד אליהם.
רק מהמקום שירד אליהם הוא יכול להרים אותם.
על ידי שבירת הלוחות שזהו חטא בפני עצמו, קשר את נפשו בנפש ישראל.  משה נותן תוקף לדברים שאמר לקב"ה: תמחה אותם? אז תמחה גם אותי! ואם אתה מוחל לי תמחל להם!

חוק המראות במערכות יחסים

הרבי מלובביץ בשם הרבי הרי"ץ מביא: זהו שיעור לחיים, זה יסוד היסודות במערכות יחסים.
משה יורד אל העם. כעת הוא באותה סירה עמהם. הוא לא הטיף להם משום שהטפה יוצרת חומת מגן, הפניית עורף.

חוק המראות אומר, "כמים הפנים לפנים כך לב האדם לאדם", אי אפשר לזייף את זה.

כדי להגיע אל האחר, צריך לרדת אליו, אך תחילה עלי לרדת אל נדבכי נפשי, למצוא את העניין בתוכי.

לך רד [= 254] גימטריה כמניין המילה נרד לשון רבים, לרמז שיש כאן שותפות.
זה כבר לא אני לבד, זה כבר אנחנו.
ביחד נתגבר על עגל הזהב שיצרנו בינינו.

 'לך רד' מתוך הירידה יוצרים מרחב בטוח של שותפות ופתיחות, ללא חומות הגנה או פחד משיפוט וביקורת.

סוד השבירה לשם בניה

סיפור פרשת כי תשא, סיפור שבירת הלוחות. בסופו של דבר זה שבח גדול למשה ששבר את הלוחות – שהתורה מסתיימת במילים "אשר עשה משה לעיני כל ישראל"

משה רבנו החזיק עצמו בבחינת 'אין' כשאמר 'ונחנו מה" הוא ביטל עצמו כלפי ה'. רק במקום ריק הקב"ה יכול לשכון.

זעזוע של שבר מביא אדם לידי "ביטול" כלפי רצון ה'. כאשר אדם נמצא במצב של "ביטול" הוא מפנה מקום מהישות והגאוה שהיה שקוע בה, מתוך הכרה באפסותו.

"כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" ראשי תיבות כת"ר.
כתר
הוא נזר והאדם הוא 'נזר הבריאה'.

"קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא" [זהר]
התורה וישראל שורשם בספירת כתר, הספירה העליונה בעץ החיים, המכונה גם בשם 'אַיִן', 'אפס'.
אַיִן אותיות 'אני'  – מתוך שאדם מחזיק עצמו אַיִן [אפס] – 'אין אני', אז הוא זוכה להיות בכתר מלוכה כבן מלך בחיבור לאור אין־סוף.

רגעי שבר הם רגעים של בניין.
נכון, זמן משבר הוא זמן של כאב גדול. יחד עם זאת, משבר אותיות מבשר לידה חדשה.

שֵׁבֵר בשינוי ניקוד שֶֹבֶר – מלשון "עיני כל אלייך ישברו"] מתוך בטחון ואמונה – "צמאה לך נפשי".
כאשר אני בבחינת 'אין' ריק, אז יש מקום פנוי לה' להשלים לנו.

היופי שבחוסר השלמות

פילוסופיה יפנית המכונה בשם 'קינטסוגי' – Kintsugi
שמשמעה חיבור בין שתי מילים
KIN זה זהב
TSUGI זה בנייה.
הפילוסופיה הזאת מתבססת על טכניקה לתקן כלים שבורים באמצעות תערובת של לאקה ואבקת זהב או אבקת מתכת יקרה אחרת.

תמצית הפילוסופיה עוסקת ביופי שבחוסר השלמות.
לכאורה, יש כאן משמעות פרדוקסלית – דבר הופך להיות מושלם רק לאחר שהוא נפגם. האמנם?!

חז"ל כבר ידעו את מה שהיפנים ראו: "אדם משול כחרס הנשב", הם הכירו בשלמותו של האדם הבלתי מושלם.

השברים שעוברים על אדם במחזור חייו, זוהי מתנה. כל שבר מביא טרנספורמציה.

עגל הזהב בעולמנו

זהב אותיות זה־הבהב־הב – "תן תן", "רצון לקבל לעצמי" זה החלק האנוכי שבנפש המנוהל מתפיסת עולם החומר.
עגל מכונה גם בשם מַסֵּכָה שהיא מכסה על אמת פנימית. כשמגיע משבר, אז אותו זהב שהיה שבוי בהב הב הופך להיות הבז לתפיסת הרצון לקבל לעצמי מתוך ישות של אני ואני. 

"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר" – "בֹשֵׁשׁ" מלשון איחור, מפרש רש"י שהוא נוטריקון "בא שש".

משה רבינו קבע עם העם שירד מההר ביום הארבעים בתוך שש השעות הראשונות של אותו היום, אך לפי חשבונם הוא אחר בשש שעות לרדת מההר.

שש [=600] גימטרייה כמניין המילה שקר

העולם בו אנו חיים מכונה 'עלמא דשקרא' עולם החומר המשקר ומשכר. על חומר חלים תהליכים של מקום וזמן. צריך לתת לזמן את הזמן. כל החטאים מגיעים מפאת חוסר סבלנות לחכות לתהליכים. זה השורש למשברים.

מתוך משברים אנחנו נבנים

"עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא", עקשנות זוהי מידה קשה, יחד עם זאת לכל מידה יש שני צדדים.

משה מלמד על ישראל זכות, דווקא בזכות המידה הזאת של עקשנות הם ראויים להיות עמך. ולראיה זהו עם קטן השומר על מורשתו וזהותו לאורך ההיסטוריה'. אילו לא היה כזה, קשה עורף, חלילה היה נכחד.

עד שנאמר למשה "קום עלה". "אֲנִי אַעֲבִיר כָּל טוּבִי עַל פָּנֶיךָ"
ממחיש לנו עד כמה לימוד זכות מסוגל להפך מציאות. זכו שיפסול להם לוחות שניים עם התורה שבעל פה.

כי תשא – מאין־סוף מצבי משבר וירידה לאין־סוף מצבים של עלייה.
במצבי שבירה מגיעים לתחתית, לשורשים העמוקים שלנו.  במקומות הכי נמוכים וחשוכים נמצאים השורשים.

בחשכת המשברים מגיעים לשורש הדברים כדי להיבנות מחדש ממקום אחר, ממקום של השלמה. יש סיבה לכל דבר.  מתוך משברים מבעד לשברים עולה האור.

פרשת כי תשא לקריאה מלאה בחלוקה לשבע עליות כנגד שבעה ימים בשבוע

לעוד מאמרים על פרשת כי תשא –  בין שבירה לבניה – כי תשא בסוד מחצית השקל

פרשת כִּי תִשָּׂא דרך השם בסוד האותיות

חיפוש פרשה לפי טקסט:

אֵלִי־זֶה לנדאו – התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מרחב ללימודי תודעה יהודית
קורסים | הרצאות וסדנאות בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר, קבלה, חסידות ותורת הנפש
כותבת הספרים "לראות את האות בפרשה" דרך השם בסוד האותיות @ כל הזכויות שמורות

מעוניינים לקבל תכנים בנושא: הצופן בפרשה ובראשי חודשים בסוד האותיות?

לחצו על הכפתור להצטרפות לקבוצה

אהבתם את התוכן? שתפו באהבה 💞

אלי זו לנדאו
אלי־זֶה לנדאו - התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות - לגלות אור פנימי. כותבת הספר "לראות את האות בפרשה" בשני כרכים. משלבת בין עולמות: תורת הנפש היהודית, חסידות וקבלה בתורת הסוד העברי וחכמת הנסתר. elie@elilandau.com

התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם מפתחת תודעה ופותחת דרכים להשגה של המציאות.

דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות, צירופים ושורשי המילים. הצופן הגנוז באותיות פותח צוהר לעולמות פנימיים. מתוך התבוננות והבנת דבר מתוך דבר מגיעים להבניה.

תורת הסוד העברי מעברת בתוכה עיבורים מפתחי תודעה, בד בבד מרווה נפש צמאה ומחייה את הנשמה. תכנים מלאי ערך "לחיות עם הזמן" במעגל הזמן העברי.

הבלוגים שלי ב-לוגיה-קבלית:
פרשת השבוע; ראשי חודשים
חגים ומועדים במודעות
סוד האותיות; מִסְפָּרִים מְסַפְרִים
כוכבים ומזלות
תורת הנפש, התפתחות אישית ועוד….

אם הצלחתי להאיר בכם נקודה טובה  למחשבה, זכיתי! עזרו לי להאיר עוד נקודות טובות של אור. שתפו באהבה.

אלי־זה לנדאו התבונה דֶּרֶךְ הַשֵׁם לימודי תודעה בתורת הסוד

מעניין אתכם לקחת את הנושא שלב אחד קדימה להתפתחות אישית, ללימוד מקצועי או להרצאה, השאירו הודעה ונתקדם:

רוצים לקבל למייל שלכם את הצופן בפרשה דֶּרֶךְ הַשֵׁם בסוד האותיות? השאירו פרטים

לקבלת הצופן בפרשה ישירות לוואצאפ 
לחצו על כפור הוואצאפ והצטרפו

עוד תכנים בצופן פרשות השבוע

חברים שאהבו את התוכן הזה אהבו גם את הנושאים הבאים

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

האותיות הן אבני היסוד של הבריאה, בהן טמון הצופן ליצירת חיים – התכנה הבסיסית לבריאת העולם ועולמו הפרטי של האדם. 

כולנו בנויים מאותם תדרים של מספרים אך הצירופים והשילובים ביניהם יוצרים את הסיפור הייחודי של כל אחד. מה מספרים המספרים ?

פרשת השבוע עוזרת לנו לחיות עם הזמן.
בכל פרשה עולה אור חדש ומאיר במשלים את הרוח שבנפש הדמויות – בקודים מוצפנים.

12 המזלות הם ביטוי של השפעות והארות שונות המושפעות. בכל חודש מחודשי השנה נובעת הארה אחרת. מה אומר עליכם המזל?

האסטרולוגיה הסינית מזהה ומאבחנת את מאפייני המזלות על פי שנת הלידה ולא על פי חודש הלידה. מה הם מאפייני המזל שלך?